PlusFilmrecensie

Luca: ontroerende, maar voorspelbare nieuwe Pixar

Luca. Beeld Pixar
Luca.Beeld Pixar

De animatiemakers van productiehuis Pixar zijn pissig op moederbedrijf Disney. Waarom wordt hun nieuwe film Luca niet in de bioscopen vertoond, maar gaat hij in première op streamingdienst Disney+?

Dat afgelopen december hun meesterlijke film Soul hetzelfde lot trof, was nog tot daar aan toe – toen zat de wereld nog op slot. Maar nu de bioscoopzalen in veel landen weer open zijn, komen andere films van Disney (zoals superheldenfilm Black Widow) wél op het grote doek.

De titelfiguur van Luca is een puberend zeemonster dat door zijn ouders altijd ver van de mensenwereld is gehouden. Maar als hij achter de oudere en brutalere Alberto aan het strand op kruipt, blijkt hij een menselijke vorm aan te kunnen nemen.

De twee zijn direct boezemvrienden en worden vervolgens op sleeptouw genomen door de baldadige Giulia. Nieuwsgierig verkent vis-op-het-droge Luca de wereld van Vespa’s en dorpspleintjes. Maar kan hij zich hier thuisvoelen zonder zijn afkomst te verloochenen?

Tot voor kort was het een veeg teken als een film niet in de bioscoop werd vertoond, maar direct naar de huiskamer ging. Dat is veranderd – door de tsunami aan ‘originals’ van streamingdiensten als Netflix en Amazon, en vooral door de wereldwijde lockdown, die de terughoudendheid van de klassieke filmstudio’s ten opzichte van online vertoning heeft doen kantelen.

Toch kleeft aan Luca nu dus een beetje dat label van middelmatigheid. De eerste lange film van de van oorsprong Italiaanse regisseur Enrico Casarosa blijkt inderdaad geen hoogvlieger binnen de uitzonderlijk rijke catalogus van Pixar – maar dan ligt de lat ook hoog. Luca is prachtig geanimeerd, in een meer cartooneske stijl dan we van de studio achter Toy Story en Finding Nemo gewend zijn. En het zonovergoten decor van de Italiaanse kust nabij Genua (de geboorteplaats van Casarosa) zindert en sprankelt van het scherm.

Maar het verhaal over de vriendschap tussen drie buitenbeentjes is, hoewel hartverwarmend, ook wat voorspelbaar – ondanks de eigentijdse identiteitsvraagstukken die onder het oppervlak sluimeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden