Plus Dansrecensie

Love️ door Club Guy & Roni is een spektakel

Club Guy & Roni brengt een kolkende parade van gekte. Beeld Lennart Sjöberg

Met Love️ levert Club Guy & Roni een spektakel af dat bijna net zo overrompelend en verwarrend is als de liefde zelf. Na voorstellingen over paranoia (Naked Lunch), militaire trauma’s (l’Histoire du Soldat) en de verlammende uitwerking van angst (Phobia) kiezen choreografen Roni Haver en Guy Weizman voor een wat voor de hand liggender thema: de in de dansgeschiedenis al veelvuldig uitgebeelde liefde. Verder is er niks voor de hand liggends aan deze productie, waarin het Groninger gezelschap weer eens alle registers opentrekt.

Hysterische sociopaat

Liefde in de 21ste eeuw is verwarrender dan die ooit was, aldus Haver en Weizman. Dat kan dus alleen maar tot verwarrende taferelen leiden. In een kolkende parade van gekte voeren de performers, dansers en muzikanten van Club Guy & Roni, de Zweedse GöteborgsOperans­Danskompani en Slagwerk Den Haag zeer uiteenlopende types op.

Er is een hoertje met zwart opgemaakte ogen, voor wie liefde niet meer is dan een transactie met een klant. We zien een balletdanseresje uit een speeldoosje, dat dansend op maar één schoen het vermorzelde klassieke romantische ideaal verbeeldt. Een narcist draagt een halsband van selfiecamera’s en een behaagziek poezenmeisje wordt belaagd door hondse types. Dan zijn er de ontregelende intermezzo’s van een hysterische sociopaat die anderen dwingt om samen met hem te poseren in bizarre kerst­tafereel­tjes.

Volgens de makers hebben al deze figuren op hun eigen manier te kampen met ‘fomo’: fear of missing out. Te veel keuzes, te veel prikkels, te veel tegenstrijdige gevoelens.

Ook de kijker wordt bevangen door de angst iets te missen: zoveel gebeurt er op het toneel. Slagwerker Niels Meliefste doet zijn best om orde aan te brengen in de chaos. Als een mollige Cupido met enorme vleugels doet hij verwoede pogingen paartjes te vormen, maar steeds weer komen er glimmende schermen voorbij schuiven die de poging wegvagen, net zoals potentiële partners worden weggeswipet in een datingapp.

Verdomd serieus

Van een grotere afstand kijkt actrice Bien de Moor toe, als een in bont gehulde Venus. De ene keer binnensmonds mompelend, dan weer razend en tierend, levert de verlopen godin commentaar op wat ze ziet. Samenhangend zijn haar teksten niet – je zou denken dat er flink wat drank in de vrouw is. Wat echter blijft hangen is haar verwijt dat iedereen die liefde tegenwoordig zo verdomd serieus neemt.

Haar pleidooi om je te laten meeslepen in de roes wordt ondersteund door een voorstelling die precies dat is: een roes. Een roes van stampende livemuziek, uitzinnige kostuums van Maison The Faux en verrassende visuele vondsten zover het oog reikt. Een eclectische roes van dansstijlen bovendien, waarin klassieke ballettechniek, Aziatische vechtsport en bewegingen uit urban en house naadloos worden afgewisseld met spatgelijk uitgevoerde groepsdansen.

Dans

Love
Doo
r Club Guy & Roni, GöteborgsOperans Danskompani en Slagwerk Den Haag
Gezien 6/11 Utrecht
Te zien zaterdag, ITA

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden