PlusAchtergond

Lotte Velvet weet waar je de lach haalt en wint publieksprijs AKF

Lotte Velvet heeft op het Amsterdams Kleinkunstfestival zowel de AKF Sonneveldprijs als de publieksprijs gewonnen. De finale was gepland in april, maar werd steeds uitgesteld. Maandag was het toch zover. Dertig mensen waren erbij in Theater Bellevue, via een livestream keken honderden mensen thuis mee.

Lotte Velvet heeft op het Amsterdams Kleinkunst Festival zowel de AKF Sonneveldprijs als de publieksprijs gewonnen.Beeld Anne van Zantwijk.

Velvet, die ook forensisch psycholoog is, bleek van de drie finalisten het verst in haar ontwikkeling. De manier waarop ze maatschappelijke problemen aan elkaar reeg, zou je bijna gelikt kunnen noemen. Zo voerde ze de Pussy Rebels uit Oss op, die een geëngageerd nummer over het klimaat zongen. Een Brabantse vrouw die inspraak wil op alles wat volgens haar niet goed gaat, stond symbool voor het populisme.

‘Velvet laat zien verschillende muzikale en theatrale kleuren te beheersen en beschikt daarbij over een uitstekende timing’, aldus de jury. Inderdaad, Velvet heeft theateropleiding Selma Susanna doorlopen en is daar goed geschoold. Ze weet hoe je een lied schrijft én zingt. Ze snapt hoe je de zaal bespeelt en waar je de lach haalt.

De jury vond Velvet wel wat moralistisch. Je zou daaraan toe kunnen voegen dat haar voorstelling inhoudelijk stiekem weinig om het lijf had. Ze benoemde vooral voor de hand liggende thema’s. Vaak op een fraaie manier, maar interessante gedachtes liet Velvet nauwelijks horen.

Luan Buleshkaj kreeg de Shaffy Cheque, een aanmoedigingsprijs van 2500 euro. Het klopt, zo ‘af’ als Velvet is Buleshkaj nog niet. De Amsterdamse rapper en woordkunstenaar versprak zich iets te vaak. De obligate gesprekjes met zijn gitarist mag hij bovendien gerust achterwege laten.

Toch is Buleshkaj een intrigerende jongen. Hij knalde van het podium met dreigende raps en emotionele spokenwordperformances. Over ‘zijn’ Amsterdam, dat tijdens de lockdown even ontsnapte aan de permanente smog van toeristen, expats en provincialen. Over zijn vader, voor wie altijd gevaar op de loer ligt. Maar vooral over zijn vrienden.

Met twee fantastische verhalen liet Buleshkaj zien dat het leven niet maakbaar is. Vriend 1 wist vroeger al onzin als waarheid te verkopen en werd dus ‘succesvol’. Vriend 2 had een psychotische vader en verdronk later zelf ook in waanideeën. Hij heeft al twaalf jaar niets substantieels meegemaakt. ‘Wij timmeren aan de weg, jij bent gestopt met klussen’. Daarom deelt Buleshkaj zijn ervaringen met hem, opdat die vriend kan leven door zijn ogen. ‘Samen in de zandbank, samen in de doodskist.’ Kippenvel. Het AKF maakt zich al jaren hard voor kruisbestuivingen tussen kunstvormen. Aan Buleshkaj hebben ze een goeie. Hij is in staat de kleinkunst te verrijken.

De derde finalist was duo Beth & Flo, twee formidabele pianistes, die uit de klassiekemuziekwereld willen breken. Ook een cross-over dus. Ze speelden sketches over problematische machtsverhoudingen en zongen een lied over hoe Albert Heijn je altijd naait. Hun enthousiasme en spelplezier maken veel goed, maar de vrouwen lopen niet over van acteertalent. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden