Plus Interview

Lotje IJzermans: ‘Muziek is toch mijn primaire liefde’

Radio-dj Lotje IJzermans keert na 25 jaar terug achter de microfoon met een podcast. Het gaat, net als in roemruchte shows Wilde Wereld en Nozems-a- Gogo, om de muziek. ‘De kick van zo’n onontdekte parel vind ik nog steeds even leuk.’

Lotje IJzermans: ‘Dat grote namen als Leo Blokhuis of Eric Corton voorrang krijgen op de radio snap ik wel.’ Beeld JW Kaldenbach

Vanzelfsprekend was ze het radiomaken niet verleerd. Lotje IJzermans mag dan al 23 jaar geen ‘rock-’n-roll-dj’ meer zijn, achter de microfoon ging alles meteen weer vanzelf. Bovendien: na haar afscheid in 1996 presenteerde ze nog enige jaren het cultuurprogramma De Avonden, waarvan ze – onder de naam Nooit Meer Slapen – vervolgens eindredacteur werd. Daar stopte ze vorig jaar.

Vanaf donderdag kondigt IJzermans (60) weer platen aan en af zoals ze in de jaren tachtig en negentig voor de VPRO deed. Voor de nieuwe wekelijkse podcast Psychocandy bespreekt IJzermans ‘moderne muziek met gevoel voor traditie’. En ja, zegt ze, dat werk had ze ‘heel erg gemist’.

Dat gevoel van gemis was er niet direct nadat ze was gestopt met haar laatste Radio 3-programma, Villa 65, maar kwam de laatste jaren wel sterk opzetten.“Ik heb weleens bij de VPRO gepolst: ‘Hebben jullie niet nog een uurtje radio vrij, desnoods in de nacht?’ Maar ja, in dat soort gevallen krijgen grote namen als Leo Blokhuis of Eric Corton voorrang. Dat snap ik wel. Mijn naam is er een van toen. Ik heb moeten wachten.”

Dat was soms best lastig, legt ze uit: “Muziek blijft toch mijn primaire liefde. Ik miste het direct kunnen delen van mijn enthousiasme. Een net ontdekt, prachtig liedje laten horen is toch anders dan het bespreken van een boek dat je mooi vindt. De luisteraar kan meteen zelf oordelen.”

Muzikale schatten

Zo bevat Psychocandy (vernoemd naar een album van The Jesus And Mary Chain uit 1985) veel van IJzermans favoriete gitaarmuziek. Maar, zo haast ze zich te zeggen, het wordt zeker geen nostalgisch programma. “Dat vroeger-was-alles-betergevoel wil ik absoluut vermijden. Simpelweg omdat het vroeger niet beter wás. En als dat in je eigen leven wel zo voelt, moet je daar meteen wat aan doen. Qua muziek liggen de zaken eenvoudig: vroeger was het mooi, maar nu ook.”

Daarom draait IJzermans opnieuw volgens het recept dat ze in de jaren negentig ook al toepaste: de muzikale schatten die zij – of muzikaal geweten Menno Visser – op nieuwe albums óf in de archieven opduikt, presenteert ze vol trots aan haar luisteraar. “De kick van zo’n onontdekte parel vind ik nog steeds even leuk,” zegt IJzermans. “Dat gevoel dat je op je 17de ook had toen je voor het eerst de Velvet Underground hoorde, blijft magisch.”

Luistercijfers

IJzermans haalde in 1989 Nirvana al naar haar radioshow, aangetrokken door de eerste songs van het in Nederland verder vrijwel over het hoofd geziene album Bleach. “De avond na de uitzending stonden er zeventien mensen in de Melkweg. Heerlijk gevoel om die band al voor de grote doorbraak van Nevermind te hebben gespot.”

Het was ook de tijd dat de radio het belangrijkste medium was om nieuwe muziek te ontdekken. Luistercijfers voor het toenmalige Radio 3, nu 3FM, waren ongeveer het vijfvoudige van nu. De reden? IJzermans benadrukt meteen ‘geen radiodeskundige’ te zijn. Dan: “Het ging in onze tijd minder om de mensen die de muziek presenteerden. Nu zijn dj’s mediapersoonlijkheden geworden. Als die vertrekken, vallen er gaten. Bij ons was de muziek de hoofdrolspeler. Dat maakte ons minder kwetsbaar.

Met genoegen heeft IJzermans afgelopen jaar de terugkeer van het alternatieve muziekstation Kink gadegeslagen. Het begin van een nieuwe lente voor de gitaarmuziek op de radio? “In de muziek gaat alles in cycli. Misschien is het nu weer onze beurt. De radiozenders van nu zijn zo straks geformatteerd dat er misschien weer behoefte aan losheid is.”

Ze valt even stil en zegt dan: “Of we zijn gewoon oude mensen die denken: kom op, we gaan het lekker nog een keer doen.”

De eerste drie afleveringen van Psychocandy verschijnen donderdag. Daarna wekelijks een nieuwe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden