Plus Expositierecensie

Lorenzo Vitturi in Foam: haastje-repje naar de Keizersgracht

In fotografiemuseum Foam is de expositie Materia Impura te zien van Lorenzo Vitturi. Hij vertelt een verhaal over schepping, vernietiging, cultuur en globalisering, en dat aan de hand van een explosie van kleuren.

Mantas, Floater, Green Fortuny, Ccochinilla & Kinsaccuchu dyed Yarn, Wood, Body in Forte di Mezzo. Beeld Lorenzo Vitturi

Wie van kleur houdt, voor wie het niet uitbundig genoeg kan, en voor wie de kleur de kunst maakt: haastje-repje naar Foam. Daar wordt u ondergedompeld, overweldigd, te grazen genomen door Lorenzo Vitturi (1980, Venetië).

Van de Italiaanse fotograaf is nu de overzichtstentoonstelling Materia Impura te zien, bestaande uit een deel van zijn nieuwe serie Caminantes en drie eerder gerealiseerde projecten.

Voor wie kleur niet allesbepalend is, zijn de foto’s en installaties van Vitturi – zoals in de eerste zaal van de expositie is te zien – wellicht op een ander manier interessant. Maar waar kijken we nu eigenlijk naar, behalve naar veel kleuren?

Volgens Foam onderzoekt Vitturi stedelijke veranderingen, processen van culturele vermenging, en de bewegingen van mensen en goederen in een globaliserende wereld. ‘Al spelend met realiteit en fictie, vermengt hij fotografie, beeldhouwkunst,schilderkunst en collage.’

Glasfabriek in Peru

De foto rechtsonder is uit de serie Caminantes (Spaans voor wandelaars). Op die foto zal de beweging van mensen en goederen te zien zijn. Maar het is wel handig dat er een verklarend tekstje bij dit deel van de expositie hangt waarin Vitturi zelf het een en ander uitlegt.

Vraag is natuurlijk of dat moet. Of de bezoeker bij kunst uitleg nodig heeft. Of we de stapeling van vormen en materialen en kleuren op de betreffende foto (Green Cotisso Mantas Foam Green Fortuny Mask Wicker Vase Blue Plastic in Paracas) (2019) wel willen begrijpen in plaats van het bijvoorbeeld alleen maar mooi te vinden. Of vreemd. Of stom.

Volgens Vitturi is het werk uit de serie Caminantes geïnspireerd op zijn familiegeschiedenis. Vitturi’s vader, ook in Venetië geboren, besloot in de jaren zestig in Peru een glasfabriek te openen. Daar ontmoette hij zijn vrouw.

‘Ingegeven door mijn reizen tussen Peru en Italië gebruik ik materialen die verhalen over lokale culturen, ontmoetingen en de rituelen van het reizen. De fusie van materialen nodigt uit vragen te stellen over hun functie als dragers van cultuur en de dynamiek van samensmeltende culturen.’

Scheppingsproces

Maar stellen we die vragen als we naar zijn foto’s kijken? En doen we dat voor of nadat we de tekst van Vitturi hebben gelezen? En als er geen uitleg bij de foto’s beschikbaar is? Is deze kunst alleen te doorgronden met een achterliggend verhaal? Op de foto rechtsboven, ook uit de serie Caminantes, zien we ‘een interventie in de omgeving’. Vitturi plaatste in de Lagune van Venetië sculpturen waar hij bewerkte materialen uit Peru voor gebruikte die hij daar had verzameld, waardoor de versmelting van verschillende culturen een feit is.

De sculpturen en foto’s zouden ons in staat moeten stellen om te reflecteren op ‘de constante cycli van schepping, vernietiging en herschepping’. Via een app is het commentaar van de kunstenaar op het scheppingsproces te horen. Misschien een welkome ondersteuning om ten volle te kunnen genieten van Lorenzo Vitturi’s werk.

Lorenzo Vitturi: Materia Impura, t/m 19 januari te zien in Foam, Keizersgracht 609.

Green Cotisso Mantas Foam Green Fortuny Mask Wicker Vase Blue Plastic in Paracas. Beeld Lorenzo Vitturi
Red Cotisso, Green Pigment, Wood in Arìn. Beeld Lorenzo Vitturi
Yellow, Blue, Green and Red Cotisso in Paracas. Beeld Lorenzo Vitturi
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden