Loontjens schreef radiodrama over ongemakkelijke kerst

Schrijver en filosoof Jannah Loontjens schreef Weihnachten met ­Nefertiti, een hoorspel over een ­verloren vriendschap en een uiterst ongemakkelijke kerstviering.

Schrijver en filosoof Jannah Loontjens verraste zichzelf met een uitstapje naar het hoorspel Beeld Martin Dijkstra

In Loontjens' radiodrama leren we Anna en Ahmed kennen, die kerst doorbrengen in Berlijn bij een oude schoolvriendin van Anna, Griswalde, en haar vriend Louis. Anna en Griswalde hebben elkaar tien jaar niet gezien en elkaar op wat vluchtig digitaal contact na niet gesproken.

"Ik heb zelf ooit een oude vriendin bezocht en had daar hoge verwachtingen van," zegt Loontjens. "Dat bezoek werd heel pijnlijk. We bleken allebei anders tegen de vriendschap aan te kijken en waren erg veranderd. Zo'n kleine psychologische spanning vond ik goed passen in een hoorspel van een half uurtje."

Rotopmerkingen
Ook de vriendschap tussen Anna en Griswalde blijkt, om het zachtjes uit te drukken, niet wat het ooit is geweest. Het luxueuze Berlijnse appartement waar Anna en Ahmed hadden gehoopt te logeren blijkt een aftandse eenkamerwoning met kale vloeren en muren, hun slaapplek een matras op de grond.

De ongepaste rotopmerkingen van Griswalde, soms nog racistisch ook (Ahmed krijgt als kerst­cadeautje het parfum Jungle Man, vanwege zijn Soedanese roots), monden uit in een totaal ongemakkelijke kerstdis - waar gelukkig nog wel om te lachen valt.

Weihnachten met Nefertiti is de eerste aflevering uit de derde reeks van de NPO-radioserie Fluiten in het Donker. Zes schrijvers, onervaren op het gebied van audio, zijn gekoppeld aan een poule radiomakers, om eens te proeven van een andere discipline. Naast Loontjens zijn dat Mischa Andriessen, Hannah van Binsbergen, Hélène Gelèns, Emily Kocken en Samuel Vriezen.

Het schrijven van een hoorspel bleek heel andere koek dan het schrijven van een roman, ondervond Loontjens. "Ik ben erg gewend de gedachten van personages op te schrijven. Je kunt in een hoorspel natuurlijk wel interne monologen opvoeren, maar dat voelde in dit stuk onnatuurlijk. Daardoor moest ik alles wat er gebeurde uit de gesprekken laten blijken; ook bijvoorbeeld onderhuidse spanningen. Ook moest ik een sfeer leren scheppen zonder die letterlijk te beschrijven - een enorme beperking en tegelijkertijd een fantastische uitdaging."

Scherpe intonatie
Radiomaker Just Rijntjes ging aan de slag met haar script. Hij liet acteurs de stemmen inspreken, onder wie Carly Wijs, die met haar scherpe intonatie een heerlijk onsympathieke Griswalde wist neer te zetten. Ook zorgde Rijntjes voor de dagelijkse geluiden die een hoorspel zo bijzonder maken. Het typische geroezemoes dat in een museum echoot, een kurk die uit een wijnfles plopt, het knisperende geluid dat lakens maken als je je beweegt in bed.

"Het was wel even wennen om te horen wat hij met mijn teksten had gedaan," geeft Loontjens toe. "In mijn hoofd klonk alles heel anders. Toch ben ik enorm blij met wat het geworden is. Zo voegde hij van die kitscherige kerstmuziek toe aan het begin, een geweldige ingreep."

Fluiten in het Donker, elke vrijdagnacht van 00.00 tot 00.30 uur, NPO Radio 1. Daarna terug te luisteren via nporadio1.nl/podcasts.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden