Loden Leeuw-nominatie voor 'irritante' Bassie

Dat clown Bassie voor zowel een Gouden Loeki als een Loden Leeuw is genomineerd, is volgens Radar-presentatrice Antoinette Hertsenberg niet vreemd. ''Veel reclamebureaus zoeken het in de humor
Dat clown Bassie voor zowel een Gouden Loeki als een Loden Leeuw is genomineerd, is volgens Radar-presentatrice Antoinette Hertsenberg niet vreemd. ''Veel reclamebureaus zoeken het in de humor", zegt ze. ''Zoiets werkt of werkt niet.'' Foto GPD

AMSTERDAM - De Gouden Loeki voor beste reclamespotje van het jaar ging aan zijn rode neus voorbij, maar toch maakt clown Bassie nog steeds kans op eremetaal. Zijn rol in de voor de Loeki genomineerde commercial leverde hem ook een Loden Leeuw-nominatie op in de categorie 'meest irritante Bekende Nederlander in een reclame'. Consumentenprogramma Radar reikt de prijzen maandagavond uit. ''De Loden Leeuw moet je niet onderschatten", zegt Bas _Bassie_ van Toor. ''Met deze nominatie bevind ik mij in een bijzonder hoogstaand gezelschap van vakmensen."

De bewuste reclame werd deze zomer ingeleid door een geslaagde publiciteitsstunt. De Nederlandse showbizz stond even op z'n kop toen via het internet 'uitlekte' dat de 31-jarige Sandra K. zwanger zou zijn van Bassie, alter ego van de 73-jarige Bas van Toor. Allerhande media pakten flink uit en namen het bericht klakkeloos over, niet wetende dat het ging om een opwarmertje voor een reclamecampagne van een zorgverzekeraar.

''Een correspondent van De Telegraaf ging zelfs bij m'n broer langs in Spanje", vertelt Van Toor. ''Aad zegt hem naar waarheid: 'Joh, die clown belazert de kluit, hij is al 46 jaar gek op zijn Coby'. Een dag later staat er in de krant: 'Bassie zit in diep dal en alle familieleden die wij hebben gesproken bevestigen dat'. In werkelijkheid zat ik me achter een voortreffelijke chardonnay te bescheuren en verbazen over wat iedereen zei en schreef. De media hebben zichzelf in de maling genomen door onzorgvuldige journalistiek te bedrijven."

Vooral enkele roddelbladen, die dachten met grote verhalen en foto's goed te kunnen scoren, gingen de boot in. Toen duidelijk werd dat het om een grap ging lagen er al tienduizenden tijdschriften in de schappen. Even dreigde juridische stappen, maar dat bleek loos alarm. ''Enkele dagen na de babygrap kreeg ik een mailtje van Evert Santegoeds (hoofdredacteur Privé, red.): 'Stomme clown. Je hebt me mooi te grazen, maar nu kan ik er wel om lachen.' Kijk, dat toont karakter", aldus Van Toor.

Dat clown Bassie voor zowel een Gouden Loeki als een Loden Leeuw is genomineerd, is volgens Radar-presentatrice Antoinette Hertsenberg niet vreemd. ''Veel reclamebureaus zoeken het in de humor", zegt ze. ''Zoiets werkt of werkt niet. Soms vinden kijkers iets gewoon niet komisch, in andere gevallen vinden zij een BN'er niet in een reclame passen. Zo was Jan Mulder vorig jaar genomineerd. Mensen vonden hem toen niet in een bankreclame passen omdat ze hem meer zagen als een type journalist."

Volgens de presentatrice vinden serieuze bedrijven de nominaties 'niet altijd even leuk', maar werken de meeste wel mee bij het aanleveren van hun spotje. ''Omdat ze toch wel weten dat we het gaan uitzenden. Uiteindelijk hebben ze liever dat we hun beeldmateriaal gebruiken, dan een slechte kopie van internet. Het is ook niet de bedoeling dat mensen of bedrijven het zich echt aantrekken of er consequenties aan verbinden", vindt Hertsenberg.

Clown Bassie, die het in de persoonlijkheidscategorie opneemt tegen onder andere Gordon, Joop Braakhekke en Karin Bloemen, heeft dan ook helemaal geen problemen met zijn nominatie. ''M'n spotje heeft maar één consequentie gehad: ik hem m'n gage kunnen verhogen'', zegt hij, ''Mijn hele zolder staat al vol prijzen, daar kan de Loden Leeuw ook nog wel bij. Als ik win zal ik 'm zeker komen ophalen, mits er een vergoeding tegenover staat. Ik ben namelijk een beroepsartiest en Radar is ook een amusementsprogramma."
Hertsenberg lacht: ''Ik kom de prijs net als vorig jaar zelf brengen, dus dat hoeft niet hoor!"

Uitreiking Loden Leeuw in Radar, maandag 22 december, 20.20 uur op Ned. 1. (DENNIS HARMSEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden