PlusDocumentaire

Living in the Future’s Past probeert klimaat­sceptici niet te overtuigen

Beeld Het Parool

In tegenstelling tot de meeste films over klimaatverandering, probeert Living in the Future’s Past klimaat­sceptici niet te overtuigen. De documentaire, geproduceerd en verteld door Jeff Bridges, gaat uit van de opwarming van de aarde en probeert die te verklaren in een apolitieke lezing over evolutionaire psychologie.

De film tracht een samenhangend verhaal over de aard van de mens te vertellen. Dat gaat ongeveer zo: beloningsimpulsen en kortetermijndenken zijn ons evolutionair van pas gekomen, maar bedreigen nu ons voortbestaan. Door een flink staaltje cherrypicking (hoe zou de film eruit hebben gezien met marxistische of feministische geleerden?) wordt de illusie van wetenschappelijke consensus opgewekt, maar gaat een hoop nuance verloren.

De mens als snellebelonings­zoekers: dat verklaart misschien ook het tempo van de film, vol soundbites van geleerden die worden afgezet tegen om de 3 seconden veranderend stockbeeld, dat elk punt moet illustreren — een soort praatje-plaatje slideshow die het populairwetenschappelijk introductiecollege over klimaatsverandering ondersteunt, maar nooit van onderbouwing voorziet.

De experts doen grote uitspraken over het menselijke ras, dat wordt voorgesteld als verenigd en homogeen, gebaseerd op een niche van de wetenschap die de geschiedenis ziet in termen van energie. Zoals de documentaire pretendeert over het hele menselijke ras te spreken maar vrijwel alleen witte Amerikanen aan het woord laat, kijkt ze ook alleen naar de evolutionaire psychologie om klimaatverandering te begrijpen.

Als klimaatverandering het resultaat is van aangeboren psychologie, dan is iedereen even schuldig en lijkt verbetering onmogelijk. Daarom komt de positieve noot waarmee de film eindigt nogal geforceerd over.

Living in the Future’s Past snijdt een belangrijk onderwerp aan, maar een gebrekkige methodologie, vermomd als een bevinding waarover alle wetenschappers het eens zijn, belemmert echter de uitwerking.

Regie Susan Kucera

Te zien in City, Tuschinski 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden