LinkedIn onder vuur na verwijderen reclame met 'te knappe vrouw'

De professionele socialenetwerksite LinkedIn is het middelpunt van kritiek geworden nadat het reclame voor webontwikkelaars had verwijderd. De gebruikte foto's van vrouwelijke ontwikkelaars zouden te sexy zijn. Toptal, die de reclamecampagne lanceerde, reageerde furieus.

Stig Geukens / De Morgen
null Beeld LinkedIn
Beeld LinkedIn

Het hele verhaal begon even nadat Toptal, een bedrijf uit de internetindustrie, een wervingscampagne opstartte. Die campagne bevatte foto's van sexy vrouwelijke webontwikkelaars, maar werd al snel door LinkedIn offline gehaald. De socialenetwerksite claimt klachten te hebben gehad van gebruikers, omdat webontwikkelaars niet zo aantrekkelijk kunnen zijn. LinkedIn ging blijkbaar akkoord met die stelling, en weigerde ook de campagne toen die opnieuw werd ingediend.

Seksisme
Taso Du Val, CEO van Toptal, reageerde furieus in een blogpost. Zo stelde hij dat LinkedIn aan seksisme deed door akkoord te gaan met de klachten van gebruikers. Nadat dat blogbericht met de titel 'In Defence of Female Engineers' de nodig ophef veroorzaakte, ging LinkedIn akkoord om de campagne opnieuw online te plaatsen.

Het verhaal werd echter gecompliceerder toen bleek dat Toptal niet alleen foto's van echte ontwikkelaars had gebruikt. Zo mocht ook actrice Amanda Schull (bekend van onder meer 'Suits') in de campagne opdraven. 'Dat klopt', zegt Du Val, 'maar wat dan nog? Alsof ontwikkelaars er niet zo kunnen uitzien.' Hij geeft onder meer het voorbeeld van de Argentijnse webontwikkelaar Florencia Antara, wan wie ook foto's werden gebruikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden