Plus

Linda. voor de man (maar gekocht door zijn vrouw)

Na mode, meiden, wonen, en nieuws krijgt het achter-de-punt-imperium van Linda. vandaag opnieuw een toevoeging: man. Gasthoofdredacteur van het eerste nummer is acteur Waldemar Torenstra.

Beeld De nieuwe Linda.man

De ontstaansgeschiedenis in een notendop: Linda. deed eerder onderzoek naar haar lezers en ontdekte dat het blad, met 1,1 miljoen lezers, maandelijks zo'n 300.000 mannen onder ogen komt. En ook vanuit de advertentiemarkt was er vraag naar een mannelijke versie van het blad.

Nu maakte Mood for Magazines, de uitgever van Linda., al eerder de mannelijkere Matthijs., de Gullit. en de Dinand., maar omdat het concept van het personalitymagazine ook in de smaak viel bij anderen (denk: Maarten, Youp) vonden creatief directeur Jildou van der Bijl en Linda de Mol het echter vrij snel wel weer mooi geweest. 'Weinig origineel' is niet een stempel dat de twee graag op het blad gedrukt zien worden.

Verstandige keuze
Op de cover van de eerste Linda.man staat de gasthoofdredacteur geportretteerd en het voorwoordje komt uit Torenstra's pen - op het eerste gezicht had het blad ook de Waldemar. kunnen heten.

"Door het Linda.man te noemen is het duidelijk waar het blad vandaan komt. Dat was bij de eerdere personalitymagazines weleens ongewis," zegt hoofdredacteur Iebele van der Meulen.

Een verstandige keuze, volgens Carolien Vader van Bladendokter.nl. "Linda. is een ijzersterk merk en staat voor goede vormgeving, onderwerpen met een randje en een prettige tone of voice. Die mentaliteit is leidend, veel meer dan de persoonlijke wensen van Linda de Mol of, in dit geval, Waldemar Torenstra."

Jildou van der Bijl (tweede van links) met een vorige succesvolle editie: Linda. Meiden. Beeld anp

Meer sport
Het bleek voor de redactie nog best een kluif te zijn om het blad wezenlijk anders te maken dan het moederblad. Een interview met Torenstra zou prima in de gewone Linda. passen en ook een schaars (maar classy) geklede Georgina Verbaan zou niet misstaan.

Dus moest er sport in: Robin van Persie werd geïnterviewd, K1-vechter Ernesto Hoost vertelt over zijn sterrenstatus in Japan en het gebrek aan waardering in Nederland en kitesurfer Ruben Lenten, die genas van kanker, verschijnt in een modeserie.

"In de Linda. valt nauwelijks iets te lezen over sport, dus dat is een punt waar je een heel duidelijk verschil ziet. Maar het is niet zo dat Linda.man bol staat van de testosteron-onderwerpen. Dat past simpelweg niet bij wat wij doen," zegt Van der Meulen.

Blijvende zijweg
Was Jildou van der Bijl op De Nationale Uitgeefdag in november nog duidelijk - Linda.man wordt een eenmalige exercitie - inmiddels is er hoop op een blijvende zijweg.

Niet maandelijks, maar meer in de trend van de meideneditie die vier keer per jaar verschijnt.

Of nog minder: zoals L'Homo, dat eens per jaar in de winkels ligt.

"Je moet er ook voor zorgen dat de bladen zo min mogelijk met elkaar concurreren.

Bovendien zorgen minder nummers er ook voor dat het een cadeautje blijft," zegt hoofdredacteur Van der Meulen.

Matthijs van Nieuwkerk met zijn eigen tijdschrift. Beeld anp

Experimenteren
Van het eerste nummer worden 100.000 exemplaren gedrukt. Heeft het blad kans van slagen op de lange termijn?

Carolien Vader: "Ik denk dat de Linda. juist zo succesvol is omdat de redactie niet bang is om te experimenteren. Er wordt goed nagedacht over nieuwe initiatieven. Mannenbladen spelen vaak nog in op een ouderwetse gedachte - nieuws brengen - maar in de Linda.man zal het toch vooral gaan over lifestyle."

Rennen mannen daarvoor naar de kiosk? Vader: "Nee, maar hun vrouwen wel om het voor hen te kopen." In mei volgt nog het eerste Linda.festival. En ook daar zijn mannen welkom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden