Plus

Linda. krijgt competitie uit bekende hoek

Het is nog even wachten op het eerste nummer, maar Chantal Janzen komt met een eigen glossy én online platform. De presentatrice neemt het op tegen het imperium van Linda. de Mol.

Met '&C' ontwikkelt Chantal Janzen een glossy die direct concurreert met Linda Beeld anp

Niet alle details zijn bekend, maar vaststaat dat presentatrice en actrice Chantal Janzen (37) volgend jaar haar eigen glossy uitbrengt inclusief een online platform met nieuws en video's. &C is de werktitel en de doelgroep bestaat uit vrouwen tussen de 20 en 49 jaar, maar over de verdere invulling zwijgt Iris van den Ende (27) nog.

De algemeen directeur van multimediabedrijf Medialane en dochter van Joop van den Ende: "In het voorjaar van 2017 zal er meer duidelijk worden. Tot die tijd kan ik er weinig over zeggen."

Hoofdredacteur
Medialane is ambitieus: het in 2014 opgerichte bedrijf nam eerder niet de minste productiebedrijven over: En Vele Anderen Media van Paul de Leeuw en Niehe Media van Ivo Niehe. Tussendoor werd ook Multi Channel Network Mediakraft ingelijfd, met jonge YouTubers die voornamelijk content voor online maken.

Medialane is ook formathouder van De Kwis (BNN-Vara) en ontwikkelde met KRO-NCRV en Kemna & Zonen de gloednieuwe serie Petticoat. Op dat lijstje staat vanaf volgend jaar dus ook het produceren van een tijdschrift en een bijbehorend online platform met nieuws en achtergronden. Volgens ingewijden zou Mies de Vries, voormalig hoofdredacteur van Beau Monde, Grazia en Nouveau.com, de beoogde hoofdredacteur zijn van het platform. Van den Ende en Chantal Janzen willen daar niets over zeggen.

Wendy
Met een eigen glossy neemt Janzen het, misschien onbedoeld, op tegen Linda de Mol (52) en haar Linda..

De vergelijking met deze succesformule ligt hoe dan ook voor de hand. Het blad van De Mol loopt sinds de oprichting in 2003 als een trein. De maandelijkse oplage ligt inmiddels ruim boven de 200.000 en er worden voortdurend nieuwe initiatieven ontplooid, zoals de mannenuitgave Linda.man, eenmaal per jaar.

Daarmee heeft Linda., uitgegeven door Mood for Magazines, een lezersgroep aangeboord die voorheen niet voor mogelijk werd gehouden.

Linda.-hoofdredacteur Jildou van der Bijl was gisteren niet bereikbaar voor commentaar op de komst van een nieuwe concurrent. Toen Wendy van Dijk (45) eind 2014 haar glossy aankondigde, toonde Van der Bijl zich een gentlewoman.

"Het blijft leuk als er nieuwe (online) magazines met potentieel - ook voor mij als doelgroep - bijkomen." Wendy verscheen in de beginperiode vier keer per jaar en is inmiddels gestegen naar zes keer. Met een oplage van 125.000 exemplaren kan ze niet tippen aan de Linda.. De glossy van Chantal Janzen zal het naar verwachting zoeken in een hogere frequentie van verschijnen.

De Molletjes
Saillant is dat De Mol en Janzen goed bevriend zijn en in Duitsland, waar ze beide actief waren als presentatrice, veelvuldig met elkaar worden vergeleken. Bovendien zijn ze allebei werkzaam bij RTL: Janzen scoort momenteel goed met haar programma Chantal blijft slapen.

Bij de uitreiking van de Gouden Televizier Ring 2015, vorig jaar in Carré, reikte Janzen nog een oeuvre-prijs uit aan De Mol, waarbij ze aangaf haar te zien als een voorbeeld.

En dan natuurlijk nog dit: de komst van deze glossy zet de De Molletjes tegenover de Van de Endes in de arena van de bladenmakers. Meer volgt in het voorjaar van 2017.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden