Plus

Linda de Mol: 'Ik kan steeds beter dingen loslaten'

Het blad Linda. bestaat 15 jaar. Linda de Mol over haar niet te stoppen succes, het belang van zelfspot, altijd de controle willen houden en haar broer, mediamagnaat John de Mol. 'Ik moet ook soms lezen dat hij een bedrijf heeft gekocht.'

Linda de Mol: 'Ik wil voorlopig nog door. Omdat ik het nog steeds leuk vind en zo af en toe dingen aan de kaak kan stellen' Beeld Marc de Groot

'Tijdschriften zijn dood, behalve de Linda.', klonk het tien jaar geleden al. En nog steeds worden van Linda de Mols damesglossy, die zich nu vijftien jaar richt op zowel de kassière als de elite, een slordige 225.000 exemplaren per nummer verkocht.

Scoren in tijden van dalende verkoopcijfers in deze markt - het drijft menig uitgever tot waanzin. Waarom zij wel?

Jubileumnummer 171, slim geleverd met blonde Lindapruik waar nu menig celebrity lollig mee prijkt op sociale media, is net verschenen.

Maar er rolt zo veel meer uit de bladenstal van De Mol, zoals Linda.mode, Linda.wonen en l'Homo. Aan het merk hangt zelfs een heus video-ondemandplatform: Linda.TV.

"Nee, dat succes had ik écht niet verwacht," bezweert ze. "Ik weet nog dat mijn moeder op de lanceringsparty het eerste abonnement nam. Ik was er zó blij mee, want: we hadden er in elk geval één."

Linda de Mol (54), met programmatitels als Miljoenenjacht, Ik hou van Holland, Weet ik veel? en Oh wat een jaar, na decennia nog altijd in de hoogste regionen van de televisiefaam, excuseert zich voor het cliché.

"Ik doe dit niet in mijn eentje. Hier zit een extreem hard werkend en goed team achter. Sorry, maar dat wil ik toch even hebben gezegd."

Maar terug naar 'waarom zij wel?'

"Ik dacht eens heel goed na: wat vind ik nou níet leuk aan veel andere bladen? Dat ik soms met een complex achterblijf als ik ze dichtsla. Ik ben namelijk niet zo slank en ik heb die tas helemaal niet, ik wist niet eens dat ie bestond! Het is ook vaak zo serieus allemaal: o wat hebben wij vrouwen het toch altijd moeilijk."

"Samen met Rozemarijn de Witte, met wie ik toen begon, wilde ik juist herkenning, verbazing, lachen, zelfspot, dingen vanuit een andere invalshoek bekijken. En niet alleen maar verhalen van BN'ers die een vliegtuig pakken van Londen naar Parijs om die nieuwe dure laarsjes aan te schaffen."

"Meer gewone vrouwen die bijzondere dingen meemaken. Het is een ijzersterke formule die al vanaf het begin werkt en die we heel streng bewaken."

Laatst schreef u weleens een scheve schaats te hebben gereden. Ik kan me voorstellen dat u soms denkt: ik moet maar weer zo'n ontboezeming doen, het is immers een personalityblad.
"Niet elke maand hoor. En het thema daarin is leidend. Als dat 'affaire' is, zoals afgelopen juli, ga je wel denken: heb ik daar mee te maken gehad en wat wil ik er dan over kwijt? Ik realiseer me terdege dat alles wat ik schrijf - en dát is ­inderdaad weleens lastig - een artikel kan worden dat overal op het internet verschijnt."

"Alsof ik zelf een persbericht heb verstuurd over bijvoorbeeld zes ons die ik ben afgevallen! Ik neem mezelf ook met enige regelmaat op de hak. Die zelfspot verdwijnt als zinnen uit zijn context worden gerukt voor een sappige headline."

Ik heb nou niet het idee dat vervolgens half ­Nederland over u heen valt.
"Blijkbaar schrijf ik het op zo'n manier op dat mensen zich erin kunnen verplaatsen. Dat is ook mijn doel: schrijven zoals je aan vriendinnen zou doen. En ik heb het liever over de dingen waar ik niet zo goed in ben of waar ik onzeker over ben. Ik schrijf nooit over mijn succes. Nooit. Leuk voor je joh, dat je in een vijfsterrenhotel in Parijs zat en vier kasjmiertruitjes hebt gekocht. I don't care!"

En zo wordt u ook zelden beticht van zelf­verheerlijking...
"Maar daar heb ik zelf dus oprecht een ongelooflijke hekel aan. Als ik kijk naar mijn ­vriendinnen, die komen uit alle lagen van de samenleving. Van lerares tot actrice. Wat we ­allemaal gemeen hebben: hard om jezelf kunnen lachen."

"Humor vind ik ook belangrijk voor de Linda. Een artikel over mannen met kleine piemels met daarboven de tekst: 'Pinkeltje huilt' bijvoorbeeld. Ik vind het overigens leuk dat we veel en vaak door mannen worden ­gelezen."

Wat is dan de feedback?
"Dat het geen zeikerig wijvenblad is. Dat was er dus blijkbaar nog niet toen we begonnen. Kijk, ik vind de Vogue een prachtig blad met schitterende fotografie, maar ik denk al snel: o jee, die kleding past me niet of 4000 euro voor een tas, dat doe ik maar niet."

"Het is toch volslagen idioot zo veel geld te betalen voor een paar hakken waar je niet op kunt lopen? Daarom is het uiteindelijk voor een kleinere groep mensen. Ik denk dat vrouwen zich makkelijk met mij kunnen identificeren."

Heeft u de plank ook wel eens volledig mis­geslagen?
"We krijgen best veel commentaar als het gaat om diversiteit. Dat trek ik me wel aan. Ik ben wit, ik ben blond en ik sta op die cover. Maar daar waar we van die uitklapcovers hebben, vind ik dat we er meer op moeten letten."

CV Linda de Mol

Geboren 8 juli 1964, Hilversum
Opleiding rechten, VU (niet afgemaakt)
Loopbaan 1985 Showbizzquiz
1986-1989 Linda
1990-2005 Love ­Letters
1990-2000 De leukste thuis
1992-2000 Traumhochzeit, Duitse versie van Love Letters
1999-2006 serie Spangen
2000-heden Miljoenenjacht
2001 Zilveren ­Televizierster
2003 tijdschrift Linda.
2004 film Ellis in ­Glamourland
2005-2009 serie Gooische vrouwen
2008-2016 Ik hou van Holland
2009: Gouden ­Televizierring voor Gooische vrouwen
2011: film Gooische vrouwen
2012-2014 serie ­Divorce
2011: Zilveren Televizierster
2013: Zilveren Televizierster
2013-heden Linda’s zomerweek
2013-heden Weet ik veel
2014: film Gooische vrouwen 2
2015: Gouden ­Televizier Oeuvre-Ring
2016-heden The Story of my Life
2017-heden Oh, wat een jaar

"En dan was er die cover van Linda.meiden waarop vloggers Anna Nooshin en Monica Geuze elkaar een kus geven. Ik vond dat ontzettend leuk vanwege het thema 'niet in hokjes denken'."

"Toen kregen we ineens bakken kritiek over ons heen, dat we de identiteit van de lesbienne ­zouden stelen door heteroseksuele vrouwen te laten zoenen."

En? Was die kritiek terecht?
"Dat moest men mij toch uitleggen, want ik zag er totaal geen kwaad in. Maar ik begreep het uiteindelijk wel. Op de cover van de l'Homo die daarna kwam, stonden alleen maar homoseksuele mannen."

"Heel lang deden we dat niet, want als we homoseksuele mannen vroegen wie zij graag op de cover wilden zien, kregen we alleen maar namen van hetero's te horen. Ik leer ervan. Dat, en de tijden veranderen."

Dus besloot u ook een actueel onderwerp als #MeToo te pakken.
"Dat nummer hebben we gebracht ná die hele #MeToo-affaire, want ik was er wel een beetje klaar mee. Goed dat het allemaal aan het licht is gekomen, maar... hoe nu verder? Want ik wil niet leven in een wereld waarin nooit meer enige erotische spanning met een collega zou kunnen ontstaan. Of waarin je helemaal niets meer durft, omdat je bang bent meteen aan de schandpaal te worden genageld."

"Zo proberen we steeds vaker maatschappelijke thema's te pakken. Ik als een vrouw met obesitas op de cover, dat was omdat ik veel artikelen las van artsen die zeiden dat dit een ziekte is."

"Mensen riepen vervolgens: ze doet tegelijk de actie Linda Lijnt, omdat ze zichzelf een paar kilo te zwaar vindt. Dus hoe kan zij zich in iemand met obesitas verplaatsen? Maar het levert een discussie op en dat vind ik eigenlijk alleen maar te gek."

Zijn er hoogtepunten te noemen?
"Dat ik met George Clooney op de cover stond natuurlijk! Dat was zo'n beetje nummer 1 op mijn bucketlist. En ik ben ontzettend trots op onze nieuwssite Linda.nieuws en ons videoplatform Linda.TV waarvoor inmiddels 160 eigen formats zijn gemaakt."

"Ook daar werken natuurlijk tal van mensen aan mee. Ik bekijk echt niet elk format voor goedkeuring, dat gaat gewoon niet. Maar als ik later ergens een foutje zie - daar heb ik een speciale app voor - maak ik een screenshot en stuur ik het meteen door. Ik zit er wel bovenop."

Overal controle over willen houden, dat hoor je ook vaak over uw broer John de Mol.
"O, maar ik kan steeds beter dingen loslaten. In het begin viel ik over elke komma, maar toen het merk zich steeds meer uitbreidde... het is gewoon niet meer te doen. Het is een te groot bedrijf geworden. Daar moet ik ook over nadenken: wat gaat ermee gebeuren als ik niet meer op de cover wil en me niet meer dagelijks met het blad wil bemoeien?"

Sorteert u daar al op voor dan?
"Ik heb daar bepaalde filosofieën over, maar ik wil voorlopig nog door. Omdat ik het nog steeds leuk vind en zo af en toe dingen aan de kaak kan stellen. Het 'shame shame shame'-nummer, naar aanleiding van dat filmpje van Patricia Paay bijvoorbeeld."

"Ik heb een dochter van 18 die ook te maken kan krijgen met een vriendje die een foto maakt die ze liever niet overal online ziet. Dat onderwerp gaat me dus aan het hart."

U, uw broer John, uw neef Johnny... duiken uw twee kinderen straks ook de mediawereld in?
"Mijn dochter is net begonnen met haar studie aan de UvA in Amsterdam: media en cultuur. Dus ja, die wil wel iets doen in die wereld. Misschien wil ze meer de journalistieke kant op."

Beeld Marc de Groot

"En mijn zoon van 21 zit in het laatste jaar van het conservatorium, dus is helemaal in de muziek. Leuk dat ze überhaupt een soort van keuze hebben gemaakt. Zo veel mensen op die leeftijd hebben nog geen flauw idee en dat snap ik ook."

Over keuzes maken gesproken: mediakenners gaan er blind vanuit dat u straks RTL 4 verlaat voor SBS 6, onderdeel van de zendergroep ­Talpa TV dat in handen is van uw broer.
"Zo logisch is dat niet hoor. Ik kijk het nog even aan. Als John zegt mij echt kei- en keihard nodig te hebben, ben ik weg. Of als ik daar dingen kan doen die bij RTL niet kunnen. Maar ik ben nu nog druk daar met alle programma's die ik doe. Ik sluit niet uit dat ik vertrek, maar ook niet dat ik nog een jaartje bijteken. Sowieso teken ik altijd maar voor een jaar bij en dat loopt eind juni pas af."

In hoeverre bemoeit u zich met de media gerelateerde zaken van uw broer?
"Helemaal niet." Lachend: "Ik moet ook soms lezen dat hij een bedrijf heeft gekocht. Als ik wél overstap, ga ik me natuurlijk wel bemoeien met welke programma's ik doe en op welk tijdstip die worden uitgezonden. Dat vind ik heel belangrijk. Maar je weet niet welke kant het allemaal opgaat. Misschien kan ik straks wel het ene programma bij RTL en het andere bij SBS 6 doen."

U bedoelt een samengaan van RTL en Talpa TV (SBS 6, Net 5, Veronica)? John de Mol sprak zich er ook al eens voor uit.
"Daar ben ik het zeer mee eens. Ik vind ons land best klein voor twee heel grote commerciële zendergroepen. Je zag het bij John de Mol en Joop van den Ende die heel druk bezig waren elkaar te beconcurreren tot ze samengingen (als Endemol in 1994) en het een groot succes werd. Ik vind het zeker niet ondenkbaar."

Niet ondenkbaar of onvermijdelijk?
"Dat ligt aan de situatie. Als het lineair tv-kijken zo achteruit blijft lopen, móet je op een gegeven moment misschien wel."

Opgebiecht

Leermeester "Op bladengebied ­Rozemarijn de Witte. Op het gebied van televisie mijn broer John."

De beste uit het vak "Matthijs van Nieuwkerk. Bij de vrouwen Eva Jinek."

De slechtste uit het vak "Dat zeg ik niet."

Het beste advies gegeven "Doe nooit iets wat niet goed voelt. Een ­advies van mijn moeder."

Het slechtste advies "Eet geen koolhydraten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden