Muziek

Lil’ Kleine blijft twee uur lang boeien in Ziggo Dome

Lil’ Kleine trad als eerste Nederlandse solo-rapper op in de Ziggo Dome. Een heel jong publiek brulde enthousiast zijn hits mee, en bleek even tekstvast te zijn in klassiekers van André Hazes.

Lil Kleine treedt op in de Ziggo Dome, met zijn soloshow Het Concert. Beeld ANP

Ooit was het heel wat als Lee Towers in Ahoy optrad. Tegenwoordig krijgen Nederlandse popgroepen probleemloos de grootste zalen vol; voor Kane lijkt de Ziggo Dome een uit de kluiten gewassen jeugdhonk. Maar een Nederlandse solorapper had die megazaal tot nog toe niet op eigen kracht weten vol te krijgen. Lil’ Kleine doet het op zaterdag twee keer achter elkaar.

De middageditie van wat op de affiches en de kaartjes Het Concert heet, zal vooral door zijn allerjongste fans zijn bezocht, maar ook ‘s avond is het publiek opmerkelijk jong. Wie onder de twaalf is, dient te worden vergezeld door een ouder. Het zijn vooral jongens die samen met pa of ma de zaal betreden. Meisjes, iets ouder, zijn in complete vriendinnengroep gekomen.

Meisjes

Lil’ Kleine - met zijn 24 levensjaren behalve een heel succesvol rapper ook actief in het frituurwezen, de horeca en de mode - houdt van al zijn fans, maar de meisjes krijgen extra aandacht: “Jullie zijn speciaal en laat geen man vertellen dat jullie dat niet zijn.” Dat is mooi en lief. Beetje tegenstrijdig dat in zijn raps vrouwen veelal wijven of bitches heten, maar dat is het jargon van de hiphop.

Spektakel heeft hij zijn fans voorafgaand aan zijn optreden in de Ziggo beloofd, en spektakel krijgen ze. Vlammen, bommen, een lichtshow en een liveband; het is er allemaal. En aan het begin van de avond daalt de rapper vanuit het dak van de Ziggo neer op het podium, dat een catwalk tot ongeveer achter in de zaal heeft.

Grote vraag vooraf: lukt het Lil‘ Kleine, ondanks al zijn succes niet de soepelste rapper van het land, de aandacht bijna twee uur vast te houden? Antwoord: met gemak. Hij doet het grotendeels alleen, maar er zijn ook de nodige gasten (die ieder voor hun bijdragen worden beloond met een ‘klokkie’: een Rolex van zo’n 10.000 euro).

Met Frenna doet hij Verleden tijd, hun gezamenlijke hiphopbewerking van het nummer Onderweg van de popgroep Abel uit 2000. Met Ronnie Flex doet hij vanzelfsprekend hun megahit Drank & drugs, die al even vanzelfsprekend de hele Ziggo op zijn kop zet. Behoorlijk vervreemd om in dat feestgedruis zo’n vader en zoon-setje (pa een jaar of veertig, de zoon niet ouder dan acht) fanatiek de tekst te zien meebrullen: ‘Als je bitch wil chillen is het geen probleem.’

Opmerkelijk hoe tekstvast het publiek is. Hele lappen tekst van Lil’ Kleine worden probleemloos meegeschreeuwd. En als hij zijn rapnummer Kleine jongen samen met zanger Xander de Buisonjé uitbouwt tot een cover van het gelijknamige nummer van André Hazes, blijkt ook iedereen daar de tekst van te kennen.

Dat geldt even later ook bij Zij gelooft in mij, met De Buisonjé aan de vleugel, waarin Het Concert een minuut of vier lang een mini-aflevering van Holland zingt Hazes lijkt. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.