Lijkt 'Uptown Funk' echt te veel op deze bestaande nummers?

Je hebt pas echt een wereldhit gescoord als je een rechtszaak aan je broek krijgt. Daar kunnen Bruno Mars en Mark Ronson over meepraten.

Zij worden belaagd door advocaten die claimen dat zij voor hun nummer 'Uptown Funk' net iets te nadrukkelijk geput hebben uit de rijke collectie met muziek van anderen, die dj en platenverzamelaar Ronson in zijn bezit heeft.

In 2015 moesten ze al een deel van de opbrengsten van de hit afstaan aan de leden van de Gap Band vanwege de gelijkenissen met 'Oops upside your head', later eisten ook de vrouwelijke rapformatie The Sequence hun deel op: 'Uptown Funk' zou te veel lijken op 'Funk you up', dat in 1979 als opvolger van 'Rappers Delight' een bescheiden hitje was op het label van de Sugarhill Gang.

Gitaarrifje
En nu, twee jaar na het uitkomen van 'Uptown Funk', wil ook funkgroep Collage geld zien. Het gitaarrifje waarop het nummer leunt zou zijn gestolen van 'Young Girls' uit 1983.

Blurred Lines
Het is niet de eerste claim wegens plagiaat en zal ook niet de laatste zijn. Vorig jaar oordeelde de rechter dat Robin Thicke en Pharell Williams 7,4 miljoen dollar moeten betalen aan de erven van Marvin Gaye omdat hun megahit 'Blurred Lines' teveel leek op Gayes 'Got to give you up'.

Williams reageerde verbijsterd. "Dit vonnis beperkt iedereen die iets creatiefs maakt. Dat geldt voor muziek, mode, architectuur: alles dat bestaat is geïnspireerd op iets anders. Als je dat de nek omdraait betekent dat het einde van creativiteit." Waar eindigt inspiratie en begint plagiaat? Dat is voer voor juristen.

'De essentie'
Bij Buma Stemra, de belangenvereniging voor muziekauteurs, hebben ze er een commissie van onafhankelijke deskundigen voor. Een tot twee keer per jaar buigen de acht leden zich over plagiaatzaken.

Daarbij kijken ze allereerst naar de compositie. Als de akkoorden en de melodie inderdaad opvallende gelijkenissen vertonen wordt gekeken naar de 'essentie' van het fragment: pas als vastgesteld kan worden dat dit 'eigen en oorspronkelijk' is, kan er sprake zijn van daadwerkelijk plagiaat.

Prince
Olga Meijer, een van de commissieleden, heeft zich ook verbaasd over het vonnis in de zaak rond Blurred Lines. "Die twee nummers leken nauwelijks op elkaar, maar de jury oordeelde toch dat het plagiaat was."

Volgens Meijer is het slaggitaartje dat uit 'Young Girls' dat gestolen zou zijn voor 'Uptown Funk' ook verre van uniek. "Dat is ook te horen bij Sly Stone en Prince, dus naar mijn idee is het niet oorspronkelijk. Maar de Blurred Lineszaak heeft een trend gezet: nu ruikt iedereen geld."

Doemscenario
Toch gaat Meijer niet mee in het doemscenario van Pharell Williams over het einde van creativiteit. Zij ziet het eerder omgekeerd: het is niet eerlijk als mensen aan de haal gaan met muziek van anderen en daarom moeten auteursrechten worden beschermd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden