Plus Achtergrond

Lichaamshaar: niets om je voor te schamen

Veel vrouwen scheren hun lichaamshaar wegens een schoonheidsideaal. Een Amerikaanse fabrikant van scheermesjes stookt de discussie op, want waarom zou elke trip naar het strand beginnen met een inspectie van de bikinilijn?

Beeld Mathilde Bindervoet

Alleen al het idee van lichaamsbeharing bij vrouwen was de laatste honderd jaar zo taboe, dat zelfs in reclames voor scheermesjes een haarloze huid te zien is, weet Georgina Gooley. Ze is medeoprichter van het Amerikaanse scheermerk Billie dat vorige week viral ging vanwege een revolutionaire campagne. 

Daarmee probeert Billie de sociale druk te verlagen om als vrouw een bepaald uiterlijk te hebben. Lichaamsbeharing is geen schande, zeg de slogan: shaving is a choice, not an expectation.

Vorig jaar kwam Billie al met Project Bodyhair, een video die inmiddels twintig miljoen keer is bekeken, en waarin onder meer okselhaar te zien was (Gillette Venus en Joy lanceerden later gelijksoortige campagnes). In de nieuwe commercial ‘Red, White, and You Do You’ raakt ze een groter taboe: schaamhaar. 

Te zien zijn diverse vrouwen die zich op een strand vermaken, waarbij de bikinilijnen duidelijk niet zijn geschoren. Enkele shots zijn provocatief van onderaf genomen. De reacties zijn lovend, veel vrouwen ervaren dit als empowering, een ondersteuning vn hun recht om het heft in eigen handen te nemen. 

Gooley, in de Britse krant Daily Mail: “Vrouwelijke lichaamsbeharing is door fabrikanten, in een poging meer mesjes te verkopen, zelfs lang als ‘sociaal problematisch’ neergezet, als iets waarvoor je je moet schamen.”

Enthousiast

Wow, wat ontzettend tof, dacht Marieke Eyskoot (42), duurzame lifestylexpert en schrijver van onder meer Dit is een Goede Gids, toen ze de commercial zag. Als één van de eersten reageerde ze jubelend op Instagram. De foto van haar eigen schaamhaar dat uit een bikinibroekje piept durfde ze niet te posten, bevreesd voor een stortvloed van hatelijke reacties. 

Die bleven tot haar verbazing uit. Sterker, met meer dan duizend positieve reacties – ook van mannen – werd een van de foto’s uit de campagne van Billie haar meest gelikete post ooit.

“Ik schrok ervan hoe enthousiast ik over die foto’s ben. Waarom zijn die zo tof? Omdat je nooit schaam- of okselhaar in de media of real life ziet. Hooguit af en toe in de sauna en dat is toch best vreemd voor iets heel natuurlijks.”

Voor alle duidelijkheid, Eyskoot vindt niet dat vrouwen constant met zichtbaar schaamhaar over straat moeten. Ze vindt wel dat als iemand spontaan besluit naar het strand te gaan, het toch fijn is dat ze geen omweg via huis hoeft te maken om de bikinilijn bij te werken. “Des te meer mensen dat gewoon doen, én op de campagne reageren of eigen foto’s delen, hoe normaler een niet altijd maar strakke bikinilijn wordt.”

Eyskoot vindt het overigens prima als vrouwen hun lichaam waar dan ook scheren, zolang dat een eigen keuze is. “Ik vind okselhaar serieus sexy en mooi, dus heb ik het. Mijn beenharen haal ik wel weg, want dat vind ik minder mooi. Op sociale media word ik daarom weleens hypocriet genoemd, maar ik probeer juist naar mijn eigen stem te luisteren in plaats van naar reclameboodschappen en opgelegde normen, door media, of onszelf. Die komen erop neer dat ik gedeeltes van mijn lichaam dien te wissen, opdat ik maar naar de winkel ren om haarverwijderingsproducten te kopen.”

Vercommercialsering

De heersende norm over lichaamshaar is onderdeel van de vercommercialisering van ons lijf. We mogen er niet uitzien zoals we zijn, we moeten het liefst zoveel mogelijk kopen. We zijn of niet dun genoeg, of hebben geen rimpelloze huid. We dragen niet de juiste kleren, onze glanst onvoldoende, en we zijn te behaard.

Eyskoot: “Het irriteert me mateloos dat dit alles nog steeds vooral voor vrouwen geldt. Waarom mag een man volgens de norm wel okselhaar hebben? Ik wil in essentie hetzelfde mogen als mannen, en daarvoor hetzelfde betalen. Dan komen we vanzelf bij de belachelijke pink tax. Vrouwen moeten aan veel meer uiterlijke normen voldoen, dus zijn producten die daartoe bijdragen duurder, want we kopen ze toch wel. Zo zijn dezelfde scheermesjes van Gillette, maar qua marketing gericht op vrouwen, duurder dan die voor mannen. Er is veel onderzoek naar gedaan, ook shampoos voor vrouwen zijn significant duurder dan voor mannen.”

Fabrikant Billie voegt ook op dit vlak sympathiek de daad bij het woord: ze geeft vrouwen middels een waardebon compensatie voor de pink tax die ze bij anderen betalen, valt op hun site te lezen.

Niet voor het eerst sinds de jaren zeventig laait de discussie over lichaamshaar op, meestal synchroon met een feministische golf. De weerkerende vragen: waarom moeten vrouwen op bepaalde plekken haarloos blijven? Is dat om ze onschuldig, jong en infantiel te laten lijken? Of omdat er iets vies aan een natuurlijk vrouwenlichaam zou kleven?

#TimesUp

De norm leeft nog volop. Op sociale media borrelt zelfs kritiek op niet geëpileerde wenkbrauwen. Veel vrouwen zijn het zat en komen in verzet, wat perfect past bij de beweging #TimesUp tegen seksuele intimidatie, ongelijke beloning en carrièrekansen, aangevoerd door artiesten. 

Famke Louise maakte vorig jaar de tongen los op de cover van Linda Meiden (met deels nep okselhaar). Rihanna, Cara Delevingne en Lourdes Leon posten regelmatig foto’s met okselhaar of donsjes op de benen. Adele bekende in een interview met Vanity Fair haar benen na een maand toch maar geschoren te hebben om de eerste rij bij haar concerten niet in verlegenheid te brengen. 

Of haar (destijds) vriend Simon Konecki die harige benen niet erg vond, wilde de journalist weten. “He has no choice. I’ll have no man telling me to shave my fuckin’ legs. Shave yours,” was het antwoord. Met haar zijn er velen die er hetzelfde over denken, door met hashtags als #bodyhairdontcare, #bodyhairmovement, #normalizebodyhair, #leghairdontcare en @smashthepatriarchy trots laten zien dat ze zelf wel bepalen wat mooi is.

‘Ask yourself why you feel offended by it’, schrijft iemand bij een post van haar ongeschoren benen. Ze wijst op het uitsparen van vele plastic scheermesjes die dus niet in zee belanden. De Spaanse @lubadalu maakt geestige illustraties, te koop via Etsy, van een vrouw voor wie harige benen de normaalste zaak van de wereld zijn.

Knuffellokken

“We moeten ons niet in een hoekje laten duwen van boze feministen die harig en lelijk en manhatend worden genoemd, want daar gaat deze discussie niet over,” zegt Eyskoot. “Dit gaat over iets bevrijdends, iets vrolijks. Op sociale media verven sommige vrouwen hun okselhaar om ermee te pronken. Toen ik in 2011 medeoprichter werd van Mint, destijds het duurzame segment van de Modefabriek, werd er in mijn modeomgeving direct iets van gezegd als ik eens okselhaar had. Dat het zéker verborgen moest blijven tijdens modemeetings. Nu krijg ik vaak reacties dat ze het cool en stoer vinden.”

Gaat dat ook ooit gelden voor een ‘verwaarloosde’ bikinilijn? “Tja, waarom heet het trouwens ook schaamhaar? Dat helpt natuurlijk niet.” Eyskoot hield een poll onder haar volgers voor een nieuwe benaming, suggesties varieerden van ‘vaginahaar’, ‘proudhair’ en ‘damestuintje’ tot ‘venushaar’ en ‘knuffellokken’. Venushaar bleek de grote winnaar.

Poetsen Maar

Modeduo Schueller de Waal trakteerde voorbijgangers deze week op straat in Parijs op wat echte ‘Fashion Therapy’. In samenwerking met PikPik Environnement ging op het Stadhuisplein een cast van cool kids, modellen en vrijwilligers aan de slag om de omgeving schoon te maken, gekleed in de nieuwe voorjaar-zomer­collectie van het duo. Die is gemaakt van overgebleven stoffen en zogeheten deadstock. Schoonmaakproject ‘Litter’ krijgt een vervolg, beloven de initiatiefnemers.

Beeld Team Peter Stigter

Céline Dion op 1

De koningin van de coutureshows van deze week in Parijs was Céline Dion. De Canadese zangeres zat bijna overal eerste rij: Chanel, Schiaparelli Valentino, Alexandre Vauthier, Iris van Herpen (in een jurk van Van Herpen). Bij Ronald van der Kemps jubileum moest ze helaas verstek laten gaan. Wel trapte Dion haar entree in Parijs af in zijn sustainable couture.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden