PlusAchtergrond

Lesbische Anne moet voor iedereen herkenbaar zijn

Seizoen 2 gaat niet zozeer over Anne die volwassen is, maar Anne die denkt dat ze volwassen moet zijn.  Beeld Millstreet Films
Seizoen 2 gaat niet zozeer over Anne die volwassen is, maar Anne die denkt dat ze volwassen moet zijn.Beeld Millstreet Films

In de serie Anne+ worstelt hoofdpersoon Anne met typische twintigers­problemen. Het enige wat geen probleem is, is dat ze lesbisch is. De makers willen dat Anne voor iedereen herkenbaar is.

In de herfst van 2018 was ze er ineens: de heerlijk onbevangen twintiger ­Anne, die in zes korte afleveringen ­Anne+ steeds een andere relatie aangaat, met wisselend succes. De serie was oorspronkelijk alleen op Youtube te zien, maar tijdens de Prideweek ook bij BNNVara op NPO3. De serie maakte vervolgens een heuse zegetocht langs buitenlandse festivals.

Anne+ is gemaakt door Hanna van Vliet (hoofdrol), Maud Wiemeijer (scenario) en Valerie Bisscheroux (regie). Hun taken mogen dan duidelijk verdeeld zijn, de verhalen bedenken ze samen. Al kwam Wiemeijer oorspronkelijk met het idee. “Vervolgens gingen we over ons eigen leven praten en keken we wat we daarvan konden gebruiken.”

Van Vliet vult aan: “Toen bleek dat we veel dezelfde ervaringen hebben, dachten we dat het ook wel universele verhalen waren voor andere kijkers, niet per se alleen voor lesbische vrouwen.”

Keuzestress

Want voor de duidelijkheid: de maaksters en de meeste vrouwelijke personages in de serie mogen dan lesbisch zijn; de problemen waar Anne mee worstelt – relaties, huisvesting, geld – zijn herkenbaar voor de meeste twintigers, ongeacht hun geaardheid. Wiemeijer: “We willen dat Anne+ voor iedereen herkenbaar is en dat het positieve verhalen zijn. We vinden het niet interessant als de enige dramalijn van Anne haar geaardheid is.”

“Bovendien zijn er maar weinig ­­­­­­­series over twintigers: ze gaan óf over tieners óf over dertigers. Terwijl de wereld van twintigers heel interessant is: net afgestudeerd, maar nog geen idee wat je wil doen. Keuzestress, quarterlifecrisis, dat soort problemen.”

In seizoen 2 worstelt de 24-jarige Anne niet alleen als vanouds met relaties, maar heeft ze ook een baantje op een creatief bureau dat haar maar matig interesseert. Van Vliet: “Dit seizoen gaat niet zozeer over Anne die volwassen ís, maar Anne die denkt dat ze volwassen moet zíjn.”

De acht afleveringen hebben met 25 minuten trouwens ook een volwassen lengte vergeleken met de zes korte episodes van rond de twaalf minuten uit seizoen 1. Wie­meijer: “We wilden meer ruimte om personages uit te diepen en de wereld van Anne groter te maken.”

De wereld van Anne+ wás al groter geworden, want de serie werd geselecteerd voor diverse buitenlandse filmfestivals. Wiemeijer en Bisscheroux waren er in New York bij toen ­Anne+ werd vertoond voor een enthousiast publiek waarbij één toeschouwer zich ter plekke tot Annefan ontpopte: actrice Laura Gomez, bekend van haar rol in de Netflixserie Orange is the new black.

Beroemde architect

Bisscheroux: “Ze omhelsde ons na de vertoning. Ze is met dezelfde missie als wij bezig, namelijk de strijd tegen stereotypen en voor positieve representatie. Ze wilde graag meespelen in seizoen 2 en zei dat ze desnoods een boom wilde spelen.” Dat hoefde niet: Gomez kreeg in seizoen 2 de rol van een ­beroemde architect.

Ook in Groot-Brittannië is de serie ook goed ontvangen: zowel seizoen 1 als seizoen 2 wordt binnenkort uitgezonden door kwaliteitszender Channel 4. Een mooi resultaat, maar de drie vrouwen achter Anne+ durven nog groter denken. Bisscheroux: “We staan pas aan het begin, er zit veel meer in. Een derde seizoen, of zelfs een film.”

Hoofdrolspeelster Van Vliet is nu al dolblij met wat ze hebben bereikt. “Dit is een droom, we maken met onze vrienden de serie die we willen maken, we mogen erdoor op reis en we krijgen brieven van meisjes die zeggen dat ze erdoor zijn geholpen. Leuker kan het niet worden.”

Anne+, vanaf dinsdag elke week om 22.25 uur bij BNNVara op NPO3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden