Plus Reportage

Leer over jezelf tijdens de nieuwe expo Humania in Nemo

Nemo na de verbouwing. Het beeld De handstand reikt tot het plafond. Beeld DigiDaan

Hoe denk ik? Hoe zit ik biologisch en psychologisch in elkaar? Op de tentoonstelling Humania, die donderdag is geopend, kunnen bezoekers via allerlei testjes zichzelf beter leren kennen.

“Mensen leren het beste als het over henzelf gaat,” zegt Marjolein van Breemen, adjunct-­directeur van wetenschapsmuseum Nemo. “Mensen praten graag over zichzelf, en vinden het prettig informatie op zichzelf te betrekken.”

Dat is het uitgangspunt geworden van Humania, een nieuwe tentoonstelling in Nemo. Het idee: via testjes jezelf onderzoeken, op biologisch, sociologisch en psychologisch vlak, en dat vergelijken met anderen. De afgelopen jaren is Nemo steeds in verbouwing geweest, de opening van Humania is een kroon op dat werk.

Wie naar binnen gaat, loopt door een tunnel van bogen in verschillende huidskleuren door, terwijl vanuit de speakers van alle kanten vragen worden gefluisterd. Wie ben ik? Op wie val ik? Ben ik uniek?

De tunnel leidt de bezoeker naar het hart van de tentoonstelling; het kunstwerk Een handstand van Florentijn Hofman. Hofman is ook wel bekend van de Rubber Duck, de knalgele bad­eend die in allerlei wereldsteden opduikt.

Speels en edgy

Dit is de eerste keer dat Nemo wetenschap combineert met kunst. Voor Nemo maakte Hofman een grote menselijke figuur in een skelettenpak die in een handstand staat. Met zijn 8,5 meter reikt hij precies van de vloer tot het plafond.

Het idee voor Een handstand ontstond toen Hofmans elfjarige zoon op turnen ging. “Hij deed werkelijk op de raarste plekken de handstand, zijn voeten vlogen me overal om de oren,” zegt hij. “Het zette me aan het denken. Een handstand doen in een museum kan eigenlijk niet. Het is speels en een beetje edgy, daarom past het wel bij Nemo.”

Zijn zoon heeft model gestaan en is daarbij, terwijl hij op zijn handen stond, langs een 3D-scanner gehaald.

Om het kunstwerk heen staan banken met acht computerschermen. Hier kunnen de bezoekers testjes doen, bijvoorbeeld wat je muzieksmaak zegt over je persoonlijkheid, hoe je kijkt en of je goed bent in het herkennen van de emoties van andere mensen. De resultaten van de testjes kunnen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek – als je daar toestemming voor geeft.

Dezelfde driften

Er zijn achttien tests waarmee je de weten-schap een handje kunt helpen. Je bent uniek, maar ook weer niet zo bijzonder, dat is een van de thema’s van de tentoonstelling.

“Ieder mens heeft een ander uiterlijk, andere voorkeuren en andere denkbeelden,” zegt programmamaker Esther Hamstra. “Dus in die zin is iedereen uniek. Maar toch hebben we bijna allemaal dezelfde driften en behoeftes. Iedereen krijgt honger, iedereen heeft behoefte aan genegenheid en iedereen wordt weleens boos. Ik hoop dat mensen door deze tentoonstelling gaan inzien dat we in principe hetzelfde zijn en mensen zich minder gaan focussen op waar we verschillen.”

Wat zegt je muzieksmaak over jou?

Bij Humania (vooral bedoeld voor bezoekers van twaalf jaar en ouder) zijn achttien testjes waarmee bezoekers de wetenschap kunnen helpen. Een daarvan gaat over de vraag wat je muzieksmaak zegt over je persoonlijkheid. Je krijgt een paar muziekfragmenten te horen waarvan je kunt aangeven wat je ervan vindt. Aan het eind krijg je te horen wat dit over jou zegt. Zo blijkt dat mensen die naar rock luisteren over het algemeen minder sociaal zijn dan mensen die van popmuziek houden.

Ook kun je testen hoe je kijkt. Je krijgt een plaatje te zien waar van alles op gebeurt; de enige opdracht is om er even goed naar te kijken. De computer ziet precies waar jouw blik het eerste heen ging, en waar die bleef hangen: je kijk­patroon. Daarna zie je het gemiddelde kijkpatroon van je voorgangers. Je verwacht het niet: een vrouw in bikini werd uitstekend bekeken.

De resultaten die gebruikt mogen worden, worden verwerkt en zullen worden gepubliceerd op Nemokennis­link, de site waarop Nemo schrijft over wetenschap. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden