Plus

Lebbis zoekt in theater naar identiteit van de Amsterdammer

Woensdag begint Hans Sibbel (1958), oftewel Lebbis, met de try-outs van Het Amsterdam Verhaal. Wat maakt een Amsterdammer een Amsterdammer?

Hans Sibbel gaat verder zonder zijn vaste regisseurBeeld Martin Oudshoorn

Elk jaar vraagt Sibbel zich af of het pad dat hij bewandelt nog leuk genoeg is om verder te blijven verkennen. Het antwoord was altijd ja, maar na zijn auto-immuunziekte in 2013 begon er toch iets te kriebelen.

"Ik dacht: als ik nog eens iets nieuws wil doen, moet het nu. Anders kan het straks misschien niet meer. Dus ik heb gebroken met mijn vaste regisseur Koos Terpstra, wat een goede vriend van mij is en die daar niet zo blij mee was. Voor ik zelf een plan had, kwam mijn impresariaat al met The New York Story, een stand-upspecial van de Amerikaanse comedian Colin Quinn over de geschiedenis van New York. Zou zoiets ook met Amsterdam kunnen?"

Die voorstelling, geregisseerd door Jerry Seinfeld, staat op Netflix. Sibbel was niet direct onder de indruk. "Quinn doet vooral veel typetjes. Hij gebruikt de geschiedenis om bevolkingsgroepen te imiteren. Daar had ik geen zin in. Maar toen ik een beetje over Amsterdam ging lezen, dacht ik: het is natuurlijk wel een te gekke stad. We zijn het centrum van de wereld geweest toen New York nog niets voorstelde. Dus ik ben het toch gaan doen, maar wel op mijn manier."

Eigenwijs
Wie de identiteit van de Amsterdammer wil begrijpen, kan volgens Lebbis niet om de Noordzee heen. "Hoe wij in het leven staan, heeft direct te maken met de aansluiting op het water en het feit dat we aan het noordelijke randje van Europa wonen. Dat was tweeduizend jaar geleden een ontoegankelijk gebied. Waarom zou je op de zompige veengrond gaan wonen als je ook lekker in Zuid-Frankrijk kunt zitten? Dan moet je wel eigenwijs zijn."

Sibbel loopt belangrijke momenten uit de geschiedenis af en deelt opmerkelijke feitjes, maar hij probeert vooral het gevoel van de stad te vatten.

"Als je in Amsterdam woont, vind je het waarschijnlijk fijn om cultuur en reuring om je heen te hebben. Er zijn ook veel plekken waar je kunt debatteren, waar ideeën uitgepakt en besproken worden.

En Amsterdam zit vol tegenstellingen. We hebben lef én we zijn laf. Lef omdat we vanuit dat kleine stadje alle wereldzeeën hebben bevaren. We dachten: kom, laten we eens kijken wat voor bloemen er groeien in Indonesië. Laf omdat je ons nou niet echt vechtersbazen kunt noemen. Een paar rookbommetjes hier en daar, dat is het wel. De ergste volksopstand was het Palingoproer en dat is alweer een tijdje geleden."

Ander baardje
Net als New York is Amsterdam altijd een stad geweest waar geld verdienen vooropstond. En dús ook een tolerante stad.

"Als handelsstad krijg je nu eenmaal continu verschillende groepen over de vloer. Als je dan aanstoot neemt aan een kleurtje kun je beter ergens anders gaan wonen. Ondanks dat er veel moest worden verdiend, is Amsterdam ook altijd een zachte stad gebleven. Dat vind ik prettig.

Tegenover die handelsdrift stond altijd een barmhartig bestuur. Wat Google en Microsoft nu flikken, door via slimme constructies weinig belasting te betalen, maar dan wel geld geven aan projecten die zij belangrijk vinden, dat kon hier nooit. In de Gouden Eeuw waren particuliere weeshuizen verboden - dan zouden vermogende mensen te veel macht krijgen. Dat heeft Amsterdam altijd goed door gehad. En nog steeds. Geen asielzoekers op straat zetten, bijvoorbeeld. Fuck Den Haag, dat doen we gewoon niet."

Hans Sibbel tijdens het 30-jarig jubileum van Spijkers met Koppen in koninklijk theater Carre.Beeld Koen van Weel

Met gezeur over de stad kan Sibbel sowieso weinig. "In 1900 woonden hier ook al 800.000 mensen, maar toen op een kwart van de huidige oppervlakte. En dan lopen we nu te zeiken over rolkoffertjes? Schei uit. Een stad heeft verandering nodig om dynamisch te blijven.

In de 18de en 19de eeuw is het hier echt een museum geweest. Dat is niet goed. Dan zie je af en toe iets wat je niet leuk vindt, nou en? Hipsters nemen over vijf jaar best een ander baardje, hoor. Dan hebben ze geen zin meer om de hele dag latte te drinken en gaat ook dat gewoon weer voorbij."

Volledige speellijst: www.lebbis.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden