Review

Latin: Van Merwijks Music Machine - 2007 en 2008 ****

Lucas van Merwijk zien drummen is als kijken naar een jongetje dat een hele dag alleen in een speelgoedzaak mag doorbrengen. Hij heeft zijn haar achterover gekamd, de stoppels op zijn kin en bovenlip suggereren een baardje met snor, zijn witte blouse hangt half open. De druppels zweet op zijn voorhoofd en de ingespannen blik verraden zijn concentratie.

Hij gaat volledig op in het vraag- en antwoord spel met zijn drumkit. Hij trapt met zijn voeten en slaat met zijn stokken vergoelijkend, razend, in volle vaart, opgewonden, voorzichtig, roekeloos, onregelmatig, met alle ledematen tegelijk of om en om op de trommels, de koebel en het scala aan bekkens.

En het antwoord klinkt als een giecheltje, als een doffe schreeuw, als een pets in het gezicht, als getrippel, een sluipend roofdier, een sissende ketel, als een instortende ijzerwinkel of een massa dansende mensen.

De tegenwoordig in Baarn woonachtige Van Merwijk, die muzikaal volwassen werd in Amsterdam en Havanna, geldt niet voor niets als een van de beste latindrummers van de wereld. In zijn hoofd liggen duizenden ritmes opgeslagen.

Van Merwijk is de drijvende kracht achter de bands Cubop City Big Band en Nueva Manteca, maar jaarlijks gaat hij ook op tournee met Van Merwijks Music Machine, waarmee hij latin- en Balkanmuziek speelt. Die tournee is in februari van dit jaar geëindigd, maar wie wil kan nagenieten met twee dvd's die onlangs zijn verschenen bij het eigen label TamTam Productions.

De dvd's bevatten elk opnames van het concert dat Van Merwijks Music Machine gaf februari 2008, in het Bimhuis. De Music Machine kent telkens een andere bezetting. Op de ene dvd is het optreden te zien van de band, waarmee Van Merwijk in 2007 op tournee ging. Geïnspireerd door opnames van de Franse hammondorganist Eddy Louiss, stelde Van Merwijk een band samen met Carlo de Wijs, vast lid van de Candy Dulfer-band en virtuoos bespeler van de hammond, Konkie Halmeyer uit Curaçao, meester op de steelpans en het Cubaanse congawonder Roberto Vizcaino. Het viertal speelt eigen composities, maar ook stukken van Louiss.

Ondanks de enorme voorraad slaginstrumenten die op het podium staat, verandert het concert toch nooit in louter en alleen ritme of macho-vertoon van wie het snelst en hardst slaat heeft gewonnen. Integendeel: er zijn vele momenten van diepzinnigheid en melancholie en ook vele momenten van bruisende, uitgelaten, meeslepende swing in feestelijke harmonie.

Drumfreaks, die alleen percussie en drums willen horen, kunnen op het menu van de dvd terecht bij het hoofdstuk For drummers only. Onder dit kopje zijn vier stukken voor slagwerk alleen te zien. Wie het thuis kan meespelen, is een heel eind op weg naar de top.

De gastmuzikanten krijgen tijdens het concert allen een moment waarop ze hun allerpersoonlijkste verhaal kunnen doen. Konkie Halmeyer speelt het schitterende solostuk Konkie's sound of steel. Hij haalt de prachtigste symfonieën en de meest subtiele ritmes uit zijn twee steeldrums. Deze man kan waarschijnlijk een koekenpan nog een aria laten zingen. Carlo de Wijs leert de luisteraar dat een hammondorgel niet alleen hoeft te klinken als een zuipende en pompende scheurbak, maar ook als gedempte voetstappen, als het huilen van een prehistorisch zoogdier of als de zucht van iemand met liefdesverdriet.

Op de tweede dvd is de Van Merwijks Music Machine te zien in een heel andere bezetting. In 2008 toerde de drummer met Martin Verdonk, een veel gevraagd percussionist bij onder anderen Richard Bona, Prince en Steve Winwood, toetsenist Stormvogel uit Nederland en bassist Reno Steba uit Curaçao, met wie Van Merwijk jarenlang de basis vormde van Sticks and Strings.

Speciale gast is de Bulgaar Theodosii Spassov, bespeler van de kaval (herdersfluit), die hij introduceerde in de jazz. Denk bij de aanwezigheid van een herdersfluit nu vooral niet aan het ijl pastoraal gefiedel, dat misschien op schapen een kalmerende werking heeft, maar niet op de stadsmensen die het Bimhuis bezoeken.

Spassov wisselt hemelse, lieflijke of mysterieuse klanken abrupt af met vervaarlijk gegrom of bronstig gekreun vanuit zijn onderbuik. Deze band brengt treurliederen met het bluesgevoel van de Balkan, die zomaar kunnen transformeren in zuivere funky fusion. (MAARTJE DEN BREEJEN)
(TamTam Productions)

web.mac.com/lucasvanmerwijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden