Plus Beeldende kunst

Lankvelds schilderijen lijken vaak op stilleven

De schilderijen van Rezi van Lankveld ontstaan door een wisselwerking tussen toeval en opzet. Tot en met 29 juni exposeert ze bij Annet Gelink Gallery. 

Luifel, van Rezi van Lankveld. Beeld Rezi van Lankveld

Luifel heet het schilderij en inderdaad: de roodwitte banen die over het doek lopen, doen onwillekeurig denken aan een zonnescherm.

Rezi van Lankveld werd bekend met schilderijen die in hoge mate abstract zijn, maar waarin op het tweede gezicht figuren zijn te herkennen. Nu exposeert ze bij Annet Gelink Gallery een aantal schilderijen die eerder doen denken aan stillevens of landschappen.

Het zijn schilderijen die de kijker nadrukkelijk uitnodigen om als een detective op zoek te gaan naar hoe ze zijn ontstaan. Luifel is zo te zien ­begonnen met een basis van diverse kleuren, waarna een sliert verf op het doek gegoten werd, ongeveer zoals een kok olijfolie in een ­hete pan laat vloeien.

Door een beetje met het doek te wiebelen is een sierlijke vorm ontstaan, waarin aan weerszijden een zeer geleidelijk verloop van wit naar donkerrood is te zien.

Bravoure

Onder die sierlijke vorm is een vergelijkbare vorm in donkerrood gezet en de grens tussen beide vlakken is met een bibberig wit lijntje geaccentueerd. Daaronder verschijnt een vorm die juist met veel bravoure is neergezet, van rechts naar links, als tegenhanger van de ge­goten verfvlek. Die vorm is vervolgens weg­geschraapt, waardoor onderliggende verflagen weer zichtbaar zijn geworden.

Zo kun je het schilderproces stap voor stap volgen. Van Lankveld plaatste golvende rode en witte arabesken naast elkaar om het ‘zonnescherm’ op te zetten. Daarna maakte ze met donkergroene verf een soort omlijsting, die het oog van de toeschouwer nog nadrukkelijker naar het midden van het schilderij trekt.

Eigenlijk zijn alle schilderijen in de tentoonstelling het resultaat van een wisselwerking tussen toeval en opzet. Er is steeds een vlek in te ontdekken die min of meer toevallig is ontstaan. Die vlek vormde het startschot voor een avontuurlijke schilderwijze, waarin toevallig­heden werden afgewisseld met bewuste in­grepen.

Het resultaat lijkt vaak op een stilleven. In een van de schilderijen heeft Van Lankveld een abstracte vlek aangevuld tot een soort kommetje is ontstaan. Ook het schilderij met de titel ­Absence lijkt op een tafel met bekers en kommen. Uit een van de kommen stroomt grijze vloeistof. Maar terwijl de vloeistof juist heel vlak is weergegeven, is het kommetje zelf het resultaat van gegoten verf die broeierig en ­dynamisch is.

Drifting Constants

Rezi van Lankveld
Waar Annet Gelink Gallery, Laurierstraat 187-189
Te zien t/m 29/6

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden