'Lange carrières muzikanten ernstig in gevaar'

Waar artiesten als The Rolling Stones en Bruce Springsteen op hun oude dag nog hun muzikale relevantie weten te behouden lijkt een langdurige carrière steeds meer ongrijpbaar. "Over vijf á tien jaar kan het behouden van carrières voor de artiesten onze grootste worsteling zijn', zegt Emma Banks, muziekagent bij CAA. 'We leven in tegenwoordig in een wegwerpcultuur. Mensen zijn misschien geïnteresseerd in een liedje maar lang niet meer betrokken bij alles wat de artiest doet.'

Banks begon in de muziekindustrie in 1990 als booker bij Wasted Talent. Zeven jaar geleden was ze medeoprichters van het Londen kantoor van talentenbureau Creative Artists Agency UK (CAA.) Banks is verantwoordelijk geweest voor de creatie van een wereldwijde fanbase voor acts als de Red Hot Chilli Peppers en Katy Perry.

De manier waarop het hedendaagse publiek omgaat met muzikanten heeft de levensduur van acts aanzienlijk aangetast. 'Wanneer er niet wordt geïnvesteerd in het concept van een artiest in zijn geheel is het moeilijk om hun een lange carrière te geven want er zijn onderweg veel obstakels. We moeten met goede ideeën komen om de acts relevant te houden,' zegt Banks.

Tijd geven
Banks identificeert een viertal belangrijke elementen die de loopbaan van een artiest kunnen helpen verlengen. Volgens Banks staat er in de hedendaagse muziekindustrie te veel druk op jonge artiesten en bandjes. 'We moeten muzikanten de tijd geven om zich te ontwikkelen, om te ademen en hun vak te leren,' zegt Banks. 'Artiesten horen niet onder druk te staan om alles zo snel mogelijk te produceren, maar meer dat wanneer ze wel iets uitbrengen het gelijk een meesterwerk is.'

Daarnaast is het belangrijk voor artiesten om vermoeidheid bij het publiek te voorkomen. 'Je moet ook niet te veel willen spelen,' zegt Banks. "De verleiding is er om veel op te treden omdat de album verkoop niet genoeg oplevert. Uiteindelijk is het aantal mensen dat naar je show komt beperkt en hebben ze ook nog een beperkt budget.'

Productiekwaliteit
De laatste twee punten die Banks noemt zijn erop gericht het publiek tegemoet te komen. Zo is het belangrijk om een spannende show af te leveren. 'Het hoeft geen fortuin te kosten, maar mensen verwachten tegenwoordig een hoge productiekwaliteit. Je moet je omringen met slim productiepersoneel die ervoor zorgen dat je show je niet een rib uit het lijf kost.'

Ook de interactie met de fans is van wezenlijk belang. 'Als artiest moet je jezelf ook sympathiek en communicatief opstellen ten opzichte van je publiek. Je moet begrijpen wie je publiek is en het is belangrijk om ze te geven wat ze willen,' aldus Banks. (FaceCulture)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden