Plus Kunst

Landvreugds werk is als een parcours langs twaalf paviljoens

Ososma van Charl Landvreugd is in een leegstaand kantoorpand tegenover Ikea. Beeld Les Adu

Ososma betekent in het Sranantongo zoveel als ‘een thuis dat niet je eigen huis is’. Als titel van Charl Landvreugds tiende expositie is het begrip op verschillende manieren te inter­preteren. De expositie is georganiseerd door CBK Zuidoost, buiten de gebruikelijke tentoonstellingsruimte maar in het eigen stadsdeel, in een leegstaand kantoorpand tegenover Ikea.

In deze wijk worden binnenkort woningen gebouwd tussen de kantoren. Vooruitlopend op de plannen voor een eigen kunsthal neemt het CBK de rol van pionier en ‘place maker’ op zich.

Landvreugd bijt het spits af voor een reeks tentoonstellingen op locatie. De in Suriname geboren kunstenaar kwam in 1975 naar Nederland en woonde sindsdien in twaalf steden in binnen- en buitenland. Daar deed hij onderzoek naar migrantengemeenschappen en de queer subcultuur in het bijzonder. Ososma vormt de weerslag.

Transformersmasker

In Londen, vlak na de metrobomaanslagen van 2004-2005, maakte Landvreugd pentekeningen van westerse stadsgezichten waarin de reclameborden zijn ingevuld met Arabisch schrift. In het Rotterdam van de jaren negentig, tijdens de hoogtijdagen van house, betrad hij het podium voor een indrukwekkende sessie vogueing. En in New York vroeg hij zich in een video af hoe er naar het zwarte mannenlijf wordt gekeken.

Landvreugd maakt veel zelfportretten, soms met glimmend zwart Transformersmasker op zijn hoofd. Net als de robots uit de bekende animatiefilms is hij een hybride, het product van de trans-Atlantische slavenhandel en later zijn eigen overzeese verhuizing. Het resulteert in uitingen die meestal bijzonder fysiek zijn, maar altijd een intellectuele laag hebben. De referenties aan James Baldwin, Edgar Cairo maar ook Zwarte Piet liggen voor het oprapen.

Movt Nr. 10: Ososma
Charl Landvreugd

Waar Hullenbergweg 1
Te zien t/m 13/12

Kronkelende gangetjes en hokjes

Het oude en nieuwe werk waar Ososma uit bestaat, wordt gepresenteerd in een labyrint van houten latten die kronkelende gangetjes en hokjes vormen. Video’s, sculpturen en foto’s liggen op de grond, op een berg schelpen of hangen in krappe ruimtes. Afstand nemen is onmogelijk. Je wordt met je neus op het werk gedrukt, dat soms best in your face is.

Wie de wenteltrap naar de eerste etage beklimt, ziet dat de constructie eigenlijk een parcours langs twaalf paviljoens is. De oplettende bezoeker herkent in de krullen het patroon van het houtsnijwerk dat bij de ingang hangt. Het is een symbolische weergave van Landvreugd, uitgevoerd door Marron ambachts­lieden. Het functioneert als portret en plattegrond, maar ook als samenvatting van een indrukwekkende totaalinstallatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden