PlusTheaterrecensie

Lampje is een mooie theaterbelevenis

Rosa van Leeuwen speelt Lampje als een wat bozig en onbegrepen meisje.Beeld Phile Deprez

Daar kon je op wachten: een theaterbewerking van Lampje van kinderboekenschrijfster en -illustratrice Annet Schaap. Het boek knalde twee jaar geleden immers met veel succes de kinderboekenwereld binnen. Het won prijs na prijs (Woutertje Pieterse Prijs, Nienke van Hichtumprijs, Gouden Griffel en Vlaamse Boekenleeuw), vertalingen volgden of staan op stapel en er liggen ook nog plannen voor verfilming van het boek. Dus Lampje naar het toneel brengen, dat wilde iedereen wel. Maas uit Rotterdam doet het nu en hun Lampje tourt tot begin april.

Stormnacht

Eigenlijk heet het meisje Lampje gewoon Emilia. Ze woont met haar vader in een vuurtoren en moet voor het licht bovenin zorgen. Dat verklaart die bijnaam. Haar vader is oud, houdt wel van een glaasje en is ook nog slecht ter been, dus komt hij zelf die wenteltrap niet meer op.

Als het op een stormnacht misgaat doordat de lucifers op waren, wordt Emilia uit huis geplaatst en zeven jaar te werk gesteld om de schade te vergoeden voor een schip dat die nacht is vergaan – en dan ook nog in het huis van de admiraal die eigenaar was van dat schip. Het huis heeft een geheim dat door Lampje wordt ontsluierd. Ze vindt er een vriend die haar leert lezen.

Meer verklappen zou jammer zijn. Dat ontneemt je dik 300 pagina’s leesplezier over een meisje dat haar jeugd vaarwel zegt. Gek genoeg kun je het boek na de voorstelling van Maas Theater en Dans nog best lezen, want hoe onderhoudend de toneelversie van regisseur Moniek Merkx ook is, ze is er niet helemaal in geslaagd de geheimzinnige sfeer en poëzie van Annet Schaap naar het theater over te zetten. Wel heeft theater zijn eigen kracht en dynamiek. Mooi voorbeeld daarvan is de manier waarop in het scènebeeld van Sanne Danz ware grootte en piepklein samengaan. Ze ontwierp een rotsblokkenformatie waarop de kleine huisjes van Lampjes dorp als op een maquette prijken. Met rechtsvoor het schiereilandje met de rood-witte vuurtoren en links het Zwarte Huis waar ze terecht komt. Als de in het begin dicht op elkaar staande blokken verder uit elkaar schuiven voel je als toeschouwer Lampjes wereld groter en bedreigender worden.

Fragmentarisch

Rosa van Leeuwen speelt Lampje als een wat bozig en onbegrepen meisje, Freek Nieuwdorp zet daar een veel expressievere rolinvulling tegenover als het jongetje Vis. Rond die twee hoofdpersonen is het een komen en gaan van andere personages, allemaal gespeeld door Anne Fé de Boer, Gianni Noten en Carmen van Mulier. Het zijn best veel personages die zij voor hun rekening moeten nemen en dat maakt dat de voorstelling een wat fragmentarische en vooral onrustige indruk achterlaat.

Djurre de Haan (Awkward i) speelt met zijn band live op het podium (zoals eerder bij Maas). Hij levert een fraaie dromerige soundtrack, maar zonder veel wisselwerking met de acteurs. Daar had best wat meer van mogen zijn, zoals nu gebeurt op het moment dat Djurre en Rosa van Leeuwen er muzikaal over twisten of monsters bestaan, of niet.

Ondanks dat gemis is Lampje een mooie theaterbelevenis.

Jeugdtheater
Lampje