Lady Gaga vond zichzelf keer op keer opnieuw uit, maar keert nu terug naar het geluid dat haar beroemd maakte.

PlusAchtergrond

Lady Gaga keert terug en ruilt vleesjurk in voor synthesizer

Lady Gaga vond zichzelf keer op keer opnieuw uit, maar keert nu terug naar het geluid dat haar beroemd maakte.Beeld Vera Anderson/WireImage

Met het album Chromatica is Lady Gaga na jaren weer terug bij de dansbare elektropop, maar nu zonder haar schandaaloutfits. ‘Het schokkendste wat ik nu kan doen, is eerlijk zijn.’

Nee, ze wilde haar beruchte vleesjurk niet veroordelen. Maar nog een keer een ­japon samen­gesteld uit lappen rauw rundvlees aanschieten zoals bij de Amerikaanse MTV Awards van 2010? Dat zou Lady Gaga tien jaar later niet meer doen, vertelde ze begin dit jaar al aan Oprah Winfrey. Sterker: ze is wel klaar met het choqueren van de planeet. “Dat soort dingen was toen deel van mijn kunst. Het schokkendste wat ik nu kan doen, is eerlijk zijn.”

En dat was Gaga (Stefani Germanotta, 34) in de publieke vragensessie. Ze vertelde openhartig over de mentale problemen die haar al sinds haar tienerjaren kwellen. Een traumatische ­ervaring verergerde de depressies: op haar 19de werd ze verkracht door een muziekproducer die had beloofd haar carrière op gang te helpen, zo onthulde ze.

“Ik had niemand om de ervaring mee te delen. Geen dokter, geen psychotherapeut. Ik ontwikkelde een posttraumatisch stresssyndroom. Juist op het moment dat ik als artiest doorbrak (op haar 22ste, red.) en in limousines rond de wereld reisde. Ik heb mijn problemen nooit goed ­onderkend en aangepakt. Hoewel ik als mens nog steeds af en toe disfunctioneel ben, helpen juist die acceptatie én erover praten me verder.”

Daarmee raakt ze ook de kern van haar gisteren verschenen album Chromatica. Met die plaat wil de popster bijdragen aan de normalisering van mentale problemen. Zo zingt ze in Free Woman over de schaamte van het slachtofferschap na verkrachting. “Het maken van dit album symboliseert voor mij het begin van mijn genezing,” zei de zangeres deze maand tegen Variety. “Ik hoop dat het een inspiratiebron zal zijn voor mensen die ook genezing nodig hebben.”

Zware inzinkingen

Ze vertelde in hetzelfde interview openhartig over de zware inzinkingen die ze ook de laatste jaren nog heeft doorgemaakt. En hoewel ze haar dalen tegenwoordig afvlakt met een gebalanceerde cocktail van medicijnen, aanvaardt ze ze als onderdeel van haar leven. “Ik heb mezelf ­leren vergeven voor de schade die ik mezelf heb aangedaan. Zelfbeschadiging is lang een deel van mijn reactie op een crisis geweest. Ik deed mezelf pijn, sneed mezelf. Het is een manier om te uiten hoezeer je je schaamt voor jezelf, om jezelf te straffen. Pas later besef je dat het niets helpt, maar de zaken alleen maar erger maakt.”

Aan Oprah Winfrey vertelde de zangeres in een fase van haar bestaan te zijn beland waarin kwetsbaarheid en eerlijkheid de ankerpunten zijn. Haar rol als onlinefestivaldirecteur van het ­coronabenefiet Together at Home sluit daarop aan.

Dat ze haar nieuwe levensvisie ook in haar muziek wil laten terugkomen, wekt geen verbazing. Als geen ander heeft Lady Gaga sinds 2008 haar persoonlijke strijd verweven met een uiterst succesvolle carrière. Eentje die floreerde bij de mate waarin Gaga erin slaagde zichzelf steeds opnieuw te profileren. Bij elke nieuwe plaat en tournee een nieuw imago; een tactiek waarmee voorgangster Madonna tientallen jaren relevant wist te blijven. Het leverde Gaga een reeks successen op die slechts werd onderbroken door haar derde album Artpop uit 2013, dat zonder duidelijke inhoudelijke boodschap vooral een nogal pompeus geheel was.

Het noopte haar tot een nieuwe benadering van haar muziek. Ze maakte een duettenalbum met veteraan-crooner Tony Bennett en leverde daarna met Joanne (2016) een voor haar doen uiterste sober en ongepolijst album af. Het bracht haar niet direct nieuwe hits, maar wel drie Grammynominaties en een opgepoetste status als serieus te nemen artieste. Daarna bracht één lied uit de film A Star is Born haar helemaal terug op de toppen van weleer. Shallow, haar duet met Bradley Cooper, werd haar eerste song die meer dan een miljard Spotifystreams verzamelde.

Beste entree op Spotify

Opmerkelijk genoeg kiest Gaga op Chromatica niet voor het uitwerken van die meer akoestische benadering van haar muziek. De jarentachtigsynthesizers en holle drumbeats zijn terug op songs als Stupid Love, de eerste single van het album, en haar vorige week al verschenen duet met Ariana Grande, Rain on Me. Songs die passen in het idioom van haar ik-ben-wie-ik-benhymne Born this Way.

Hoewel Rain on Me met Ariana Grande op de sociale media op z’n zachtst gezegd wisselend werd ontvangen, was de lijst met eerste resultaten imponerend. Het lied werd met 10,2 miljoen luisterbeurten in een dag Gaga’s beste entree op Spotify ooit. Het kwam op 1 binnen in de mondiale hitlijst van de streamingdienst. Ook op betaalplatform iTunes stond het nummer binnen een dag internationaal op de eerste plaats. Hoe het dit weekend met de rest van Chromatica zal gaan, is zo niet moeilijk meer te voorspellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden