Plus

Laatste topoptreden van de Rolling Stones was meteen ook het grootste

Het concert van 2006 op de Copacabana in Rio de Janeiro was het grootste dat de Rolling Stones ooit gaven. De net verschenen dvd van de show toont de band misschien wel voor het laatst in supervorm.

Luchtopname van het concertterrein op de Copacabana in Rio de Janeiro waar  in 2006 een à twee miljoen mensen naar het gratis optreden van de Rolling Stones kwamen kijken. Beeld Nick Nichols / RS Archive
Luchtopname van het concertterrein op de Copacabana in Rio de Janeiro waar in 2006 een à twee miljoen mensen naar het gratis optreden van de Rolling Stones kwamen kijken.Beeld Nick Nichols / RS Archive

Niet voor het eerst hing boven de tournee die ene omineuze vraag: is dit dan de laatste? De Rolling Stones hadden in 2002 en 2003 hun veertigjarig bestaan nog royaal gevierd. Met een verzamelplaat, Forty Licks, en een uitgebreide concerttournee met louter ­greatest hits.

Wie dacht dat dat een mooie afsluiting van een monumentale loopbaan zou zijn, rekende buiten de combinatie van muzikale liefde, volharding en zakelijk inzicht die van de Rolling Stones niet alleen de grootste maar ook de rijkste band ter wereld heeft gemaakt. In 2005 begonnen de Stones, mét een album vol nieuw materiaal, gewoon aan een volgende concertreeks. Die tournee, met de naam A Bigger Bang, zou de grootste én lucratiefste worden die de band ooit heeft gemaakt. Toen de tour in augustus 2007 na 147 concerten eindigde, had zij 558 miljoen dollar opgebracht. Daarmee was de tour het op drie na grootste kassucces uit de popgeschiedenis.

Het is de Rolling Stones gelukt van die vermaledijde vraag over het naderende pensioen van zijn leden een nieuw businessmodel te maken. De gedachte mogelijk getuige te zijn van een historische, laatste show, trekt overal ter wereld voetbalstadions vol publiek, terwijl de prijs voor kaartjes naar recordhoogten stijgt, tot wel 400 euro voor de beste plaatsen.

Corona doorkruiste de Stonestournees van 2020 en 2021. Maar dat uitstel biedt ook weer nieuwe mogelijkheden. 2022 is immers het jaar van het zestigjarig bestaan van de groep. Een voor de popmuziek uniek jubileum dat ongetwijfeld luister zal worden bijgezet. Geruchten over een jubileumtournee voor dit kwartet, met een gezamenlijke leeftijd van 308 jaar, doen nu al de ronde.

Naast de vraag over de timing van de mogelijke zwanenzang speelt uiteraard ook steeds dezelfde tweede kwestie: hoe goed zijn de Stones nog? Hoewel het album met bluescovers van de band uit 2016 lovende recensies kreeg, is de laatste écht goede plaat met nieuwe muziek van de Stones wel erg lang geleden. ‘We zijn ongeveer op de helft,’ zei gitarist Ronnie Wood al in 2016 in deze krant over het nieuwe album, dat er nog altijd niet is.

Moeilijk meetbare kwaliteit

Op het concertpodium is de winnende formule inmiddels duidelijk. De groep is een reizend museum geworden dat zijn topstukken altijd prominent in de collectie heeft. De setlijst van de shows varieert nauwelijks meer. De zestien bekendste evergreens, twee verrassingen en – om Jaggers stem een pauze te bieden – twee door Keith Richards gezongen songs. In 2017 speelden de Stones voor het laatst in Nederland. De teneur in de kranten was na afloop duidelijk: hoe goed de vier Stones nou nog precies zijn wordt steeds minder belangrijk, het belangrijkste is dát ze er zijn.

De kwaliteit van de podiumprestatie wordt – mede dankzij de aanvullingen op gitaar, toetsen, bas, percussie en achtergrondzang – ook steeds lastiger te meten. Maar vaak wordt gezegd dat de Stones tijdens A Bigger Bang voor het laatst in topvorm te zien waren. En dan vooral de concerten voor de vakantie van de band, na vier concerten in Australië en Nieuw-Zeeland in april 2006.

Frontman Mick Jagger tijdens het optreden in Rio de Janeiro. Beeld Brian Rasic / RS Archive
Frontman Mick Jagger tijdens het optreden in Rio de Janeiro.Beeld Brian Rasic / RS Archive

Daarna vertrokken Ron Wood en Keith Richards naar Fiji. Laatstgenoemde kreeg er het idee op een middag in een kokospalm te klimmen. Eenmaal op een hoge tak aangekomen, kukelde hij naar beneden, waarbij hij een zware hersenschudding opliep. Richards moest teruggevlogen worden naar Nieuw-Zeeland om te worden behandeld.

Uiteindelijk bedroeg de schade slechts vier uitgestelde concerten. Maar het werkelijke verlies bevindt zich boven de zes snaren van Richards’ gitaar. Hoewel hij sindsdien nog vlagen van vroegere virtuositeit laat zien, is zijn spel sinds zijn rentree veel veiliger en soms ook warrig. Vooral in 2017, in de Johan Cruijff Arena, viel het op: Mick Jagger oogde nog altijd als een olympische atleet, jagend op een medaille. Maar ook met het nieuwe schema van kortere tournees met meer rustdagen is Richards langzaam maar zeker op weg een rock-’n-roll-mascotte te worden.

Zo gelden de eerste maanden van 2006 als de laatste van de Stones in vertrouwde vorm. In die periode speelde de groep zijn grootste concert ooit op het strand van Copacabana in de Braziliaanse stad Rio de Janeiro. Betaald door het stadsbestuur en twee grote telecombedrijven – naar verluidt rekent de band de laatste jaren een miljoen dollar per Stone plus een miljoen voor de overige onkosten als gage – was de toegang gratis. Schattingen van het aantal toeschouwers liepen uiteen van 1 tot 2 miljoen.

Nieuwe mix

Het concert toont de vertrouwde hitjukebox van de Stones op z’n glanzendst. Jagger, die een woordenboek vol Portugese vleierijtjes op de autocue heeft laten zetten, is de grote gangmaker van de machinerie. Het trio Woods, Watts en Richards kan de instrumentatie nog zonder al te grote kunstgrepen aan.

Voor Live on Copacabana Beach is de muziek opnieuw gemixt, maar is de video helaas niet omgezet naar 4K-resolutie. Daardoor ogen de beelden vaak onscherp, maar dat speelt de band misschien juist alleen maar in de kaart. Rimpels blijven enigszins zacht en de grens tussen de achterste rijen van de menigte en de kustlijn is bijna onzichtbaar geworden.

Rolling Stones: A Bigger Bang Live on Copacabana Beach (Mercury Records), €32,99.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden