Plus Film

La promesse de l’aube is een te afstandelijke vertelling

La promesse de l’aube lijkt weinig inzicht in haar personages te bieden. Het blijft daardoor een aaneenschakeling van losse scènes.

Beeld -

Schrijver, diplomaat, filmregisseur en gevechtspiloot: Romain Gary lijkt groter dan het leven zelf. Zijn bruisende bestaan, gefictionaliseerd in de gelijknamige memoires waarop La promesse de l’aube (‘De belofte van de dageraad’) is gebaseerd, lijkt op het eerste gezicht ook te groots om in een speelfilm te vangen. 

Toch lukt het aardig: in ruim twee uur zien we zijn jeugd in Oost-Europa, de verhuizing naar Zuid-Frankrijk, zijn studententijd in Parijs en de jaren die hij doorbrengt bij de Franse strijdkrachten in Europa en Afrika, waar hij ook zijn eerste boek schreef.

Centraal staat de relatie met zijn strenge en overambitieuze moeder Nina (Charlotte Gainsbourg), die er alles voor over heeft om Gary (Pierre Niney) tot een succesvolle wereldburger te cultiveren, maar wier goedkeuring onbereikbaar lijkt.

La promesse de l’aube weet op het juiste moment de passende emoties op te roepen, maar door het moordende tempo is er geen tijd om deze ook te laten bezinken. En dat terwijl de film juist op zijn best is wanneer hij de impact van zo’n autoritaire ­opvoeding door laat schemeren.

Van meet af aan is duidelijk hoe ver Gary gaat voor de affectie van vrouwen: als negenjarige eet hij aarde, slakken en zelfs een schoen om zijn eerste liefde voor zich te winnen. Wanneer hij jaren later een bargevecht begint om een vrouw die hij niet eens mag, wordt de link met zijn moeder slechts stijfjes door de voice-over aangestipt.

Zo biedt de film weinig inzicht in de psychologie van de hoofdpersonages. Nina is ééndimensionaal; zelfs het gepassioneerde acteerwerk van Gainsbourg blaast geen leven in haar personage. Hierdoor blijft La promesse de l’aube een episodische aaneenschakeling van scènes, die ondanks hun individuele gewicht niet tot een spektakelstuk worden verheven.

Feitelijk weet regisseur Eric Barbier alles prima te verfilmen, met een goed productieontwerp en een degelijke cinematografie, maar de gebeurtenissen zijn te fabuleus voor zo’n ­afstandelijke vertelling.

La promesse de l’aube

Regie Eric Barbier

Met Charlotte Gainsbourg, Pierre Niney, Jean-Pierre Darroussin, Catherine McCormack

Te zien in Cinecenter, Filmhallen,The Movies, City

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden