PlusInterview

Kwebbelkop: ‘Waar andere YouTubers afhaken, pep ik mezelf op’

Amsterdammer Jordi van den Bussche (25) – Kwebbelkop – is de grootste YouTuber van Nederland. 13,7 miljoen abonnees kijken mee hoe hij gamet en vlogt. ‘Kwebbelkop zorgt voor een leuke tijd. Daarom kijk je.’

Kwebbelkop/Jordi van den Bussche: ‘Wanneer ik met gamen het minimumloon zou verdienen, mocht ik ervoor gaan. Dat was na drie maanden al ruim behaald’.Beeld Ruud Jansen

Misschien gamet u niet. Of zit u nooit op YouTube. Dan heeft u wellicht nog nooit gehoord van Kwebbelkop. Maar stel: we zouden nu naar YouTube surfen en op een video van Kwebbelkop klikken. De kans is groot dat die dan zo begint: op het scherm een videogame, linksboven een gemonteerd vierkantje waarin Kwebbelkop te zien is, een jongen van 25 met weelderige donkere krullen, die met een mal stemmetje schreeuwt: ‘Yooo, welcome back, Kops.’ Die ‘kops’ dat bent u, de kijker, de fan.

Vervolgens begint Kwebbelkop te gamen. Wij kijken met hem mee. Grand Theft Auto V, bijvoorbeeld, of Minecraft, Fortnite of Among Us. Hij probeert zo veel mogelijk gekke, absurdistische dingen te doen. Als superheld een trein ­opblazen. Als baby rondrijden in een auto en mensen overhoopschieten. Daarbij geeft hij commentaar – als een voetballer die op het veld staat en zijn eigen acties becommentarieert. “Ik focus me niet op het goed zijn in een spel, maar op iets unieks doen. Kwebbelkop zorgt voor een leuke tijd. Daarom kijk je.”

Zijn video’s zijn enorm populair. Kwebbelkop heeft 13,7 miljoen abonnees op zijn YouTubekanaal. Hij is daarmee de grootste YouTuber van Nederland. Groter dan make-upartiest Nikkietutorials. Vijf keer zoveel abonnees als Enzo Knol. Om een beeld te geven: Kwebbelkop plaatst elke dag een video. De meeste video’s worden rond de miljoen keer bekeken. Hij heeft ruim vierduizend video’s online gezet, die bij elkaar opgeteld bijna zes miljard keer zijn bekeken. In sommige maanden krijgt hij meer dan 100 miljoen views. Dat levert in zo’n maand dan, grof geschat, een ton op.

Gaming is een razendpopulair genre onder YouTubers en influencers. Kwebbelkop vlogt daar ook nog bij, maakt humoristische sketches, geeft commentaar op andere filmpjes, doet pranks (kijkers voor de gek houden met iets dat niet waar is) en fake pranks (je doet net of je iemand, vaak ook een YouTuber, voor de gek houdt, maar die is daarvan op de hoogte) en challenges (probeer niet te lachen, anders moet je een slok cola nemen met een mentos in je mond. U raadt het al: in die video’s wordt vooral veel gelachen en heel veel cola over elkaar heen gespoten). Kortom: een moderne YouTuber.

Maffe gesprekken met zijn ‘kops’

Moderne YouTubers kennen elkaar allemaal. Vinden de kijkers leuk. Kwebbelkop maakte lange tijd video’s met zijn ‘partners in crime’, YouTubers Jelly en Slogo. Deden ze net alsof Kwebbelkop zijn vrienden betrapte in bed met zijn toenmalige vriendin Azzyland, ook een bekende YouTuber. Met haar nam hij dan weer Q&A’s op, vertoefde hij ‘stiekem’ een nacht in haar huis zonder dat ze het doorhad of deed hij zich als Azzyland voor op haar Tinder en deelde de mafste gesprekken met zijn ‘kops’. Kwebbelkop: “YouTubers trekken elkaar aan. We hebben denk ik dezelfde drive om te presteren. Iedereen is ondernemer, wil een leuke tijd hebben in het leven. Ik hou echt van mijn influencervrienden.”

Kwebbelkop, echte naam Jordi van den Bussche, is opgegroeid in Amsterdam-Oost. Als kind was hij vooral aan het gamen. Hij vond het ook leuk om mensen te vermaken, aan het lachen te krijgen. Dus begon hij video’s te maken terwijl hij aan het gamen was. Na een poos ontdekte hij dat het heel goed werkte om zichzelf te filmen terwijl hij een spelletje speelde.

Tegen het einde van zijn middelbareschooltijd wist hij: ik ga YouTuber worden. “Het was geen optie om te falen. Het voelde als mijn calling. Mijn moeder vond dat ik moest gaan studeren. Dat wilde ik niet. Na mijn vwo nam ik daarom een tussenjaar en mocht ik me bewijzen. Wanneer ik met gamen het minimumloon zou verdienen, mocht ik ervoor gaan. Dat was na drie maanden al ruim behaald. Vanaf dat moment ben ik het gaan uitbouwen als een business en werd het ook serieus: ik moest bijvoorbeeld belasting betalen. Mijn moeder heeft me daarbij geholpen.”

Dat klinkt als een vrij ontspannen leven – beetje gamen, videootje posten – maar het waren vooral lange dagen. Hij stond op, ging gamen en video’s maken en weer naar bed. Dat deed hij drie jaar lang.

Keerpunt was toen hij in 2015 in Seattle bij een evenement voor YouTubers was. “Pewdiepie, de grootste YouTuber ter wereld met ruim 100 miljoen abonnees, zei tijdens een etentje tegen een andere YouTuber: hoe is het met je editors? Ik dacht: hebben deze jongens editors? Er ging een wereld voor me open. Als je dat al kunt uitbesteden, dacht ik, wat dan nog meer?”

Concurrentie van de troon trappen

Kwebbelkop besloot een team om zich heen te bouwen. Hoe het vandaag gaat: een creative director verzint een video-idee en gaat om tafel met de graphic designers en de thumbnailartist, die onder andere de sociale media doet. De regisseur werkt de video verder uit en maakt een script. De setassistent zorgt vervolgens dat alles klaarstaat voor de opname en installeert indien nodig een nieuwe game. De teamleider plant de opname in. Kwebbelkop hoort via zijn persoonlijke assistent hoe laat de opname is. Hij gaat zijn kantoor in, gevestigd in zijn woning, en neemt de video op. De editors maken die video vervolgens af en plaatsen hem op YouTube.

Dat herhaalt zich elke dag. Word je daar niet moe van, al acht jaar lang elke dag een video maken? Dat onuitputtelijke enthousiasme, geschreeuw, het blij en vrolijk zijn, de verwondering over iets opmerkelijks dat je kunt doen in een spelletje. “Ik heb weleens een slechte dag,” zegt Kwebbelkop, “maar dat zie ik als een uitdaging. Dat zijn de momenten waarop andere YouTubers misschien afhaken of een dagje niets creëren. Ik pep mezelf dan op, bedenk wat ik moet doen om er weer zin in te hebben. Want dat is het moment om de concurrentie van de troon te trappen.”

Kwebbelkop ziet de hele competitie onder YouTubers eigenlijk ook als één grote videogame. “We gunnen elkaar alles, het zijn allemaal heel lieve mensen. Haalt iemand me in, denk ik: heb je verdiend. Goed gespeeld. Maar als ik de nummer één word, dan denk ik ook: dit heb ik verdiend. Want ik heb er heel, heel hard voor gewerkt.”

Risky business

Kwebbelkop stort zich overigens niet alleen op gamen. Hij heeft een eigen videogamebedrijf opgezet, Webble Games, en al een game uitgebracht, Havocado. Binnenkort volgt een tweede spel. Hij runt ook een socialmediabedrijf, samen met een grote YouTuber uit Amerika. En hij heeft een paar panden gekocht in Amsterdam en omstreken. “Een airbnb aan de Keizersgracht, kantoorgebouwtje in Wormerveer, dat soort dingen. Dat doe ik voor de financiële zekerheid. Ik zit in een risky business. Als er iets met mij gebeurt waardoor ik geen video’s meer kan maken, heb ik geen inkomen meer.”

Een contrast met veel leeftijdsgenoten die hun snel verdiende geld over de balk smijten. “Drugsje hier, drugsje daar, mooie auto, merkkleding, een te dure hypotheek. Dan is je geld zo op. Ik wil niet terug naar mijn redelijk arme jeugd. Ik wil dat mijn familie, en eventuele toekomstige kinderen, zich nooit zorgen hoeven te maken over geld. En natuurlijk, ik ben ook gevoelig voor luxe, maar ik hoef niet elke dag met een privéjet naar Zuid-Frankrijk om daar te feesten. Daar haal ik geen geluk uit. Wel uit mijn dromen achterna gaan, toffe dingen creëren en zo veel mogelijk mensen vermaken. Dat is gewoon wie ik ben als persoon.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden