PlusAlbumrecensie
Kwaliteit, maar géén magie: Alicia Keys denkt te veel na
In de categorie ‘liedjes-die-veel-ouder-zijn-dan-je-denkt’: Fallin’, het overdonderende debuut van Alicia Keys, is al 18 jaar oud. Op Keys’ nieuwe album Alicia haalt de knappe slotsong Good Job muzikaal herinneringen op aan die inmiddels klassieke song. In die bijna twee decennia is de loopbaan van de nu 39-jarige Keys anders gelopen dan op basis van haar grote vocale capaciteiten en schrijftalent werd verwacht.
Na haar eerste twee albums, Songs in A Minor en The Diary of Alica Keys, was haar sprankeling weg. Keys leverde kwaliteit, maar nooit meer magie. Een conclusie die voor haar zevende studiowerk opnieuw opgaat. Alicia werd vanwege de coronapandemie vier maanden uitgesteld en Keys benutte de tijd niet om nog aan het album te sleutelen.
Dat kan een teken zijn van zelfvertrouwen, maar wie luistert naar liedjes als Truth Without Love, Underdog of 3 Hour Drive komt tot een andere conclusie: over dit album is te lang nagedacht. Wat de songs aan productionele opsmuk te veel hebben, komen ze aan rauwe energie tekort.
Soms heeft dat denkwerk wel resultaat: Time Machine is een opzwepende track waarop Keys met succes wegbreekt van haar vertrouwde idioom van ballads. Ook voor het zonnige Underdog geldt die conclusie. Maar het is te weinig om je opnieuw door Keys te laten betoveren.
POP
Alicia Keys – Alicia (RCA)