Kunstroof Parijs is een mysterie

PARIJS - De politie tast nog volledig in het duister over de spectaculaire kunstroof, donderdag in Parijs. Een gemaskerde man ging ervandoor met vijf schilderijen, waaronder meesterwerken van Picasso en Matisse.

De inbraak vond in de nacht van woensdag op donderdag plaats in het Museum voor Moderne Kunst in Parijs. Het beveiligingssysteem van het museum zou al geruime tijd niet hebben gefunctioneerd. Op beelden van bewakingscamera's is te zien hoe een in het zwart geklede man met een bivakmuts een snijder in een twee meter hoog raam zet, het glas eruit neemt en naar binnen stapt. Het is nog onduidelijk of hij bij de diefstal hulp van anderen heeft gehad.

De dief stapte vervolgens recht-streeks op het schilderij 'Duif met erwten' van Pablo Picasso af en sneed het doek uit de lijst. Daarna deed hij hetzelfde met de schilderijen 'Herdersspel' van Henri Matisse, 'Olijfboom bij L'Estaque' van George Braque, 'De Vrouw met de waaier' van Amedeo Modigliani en 'Stilleven met kandelaars' van Fernand Léger. Samen zijn de werken naar schatting zo'n honderd miljoen euro waard.

Niets gemerkt
De inbraak werd pas rond 7.00 uur gisterochtend ontdekt. Volgens het plaatsvervangend hoofd van de afdeling cultuur van de gemeente Parijs, Christophe Girard, hebben de drie bewakers van dienst niets van de diefstal gemerkt.

Volgens kunstexperts zal het buitengewoon lastig worden om de schilderijen te verhandelen, omdat ze zo bekend zijn. De Nederlandse beveiligingsdeskundige Ton Cremers verbaast zich over het gemak waarmee de diefstal plaatsvond. De dief moet volgens Cremers geweten hebben dat het beveiligingssysteem niet werkte, gezien de tijd die hij nam om vijf schilderijen uit te zoeken.

De inbraak kan niet zonder gevolgen blijven, vindt Cremers. ''Als het waar is dat het alarm al geruime tijd niet werkte, moet de museumdirectie op staande voet ontslagen worden. Welke museumdirecteur zou accepteren dat het licht of het klimaatsysteem het zo lang niet doet?''
Over de inbraak doen al verschillende theorieën de ronde. Dat de werken in opdracht van een vermogende kunstliefhebber zijn gestolen, wordt onwaarschijnlijk geacht. Mogelijk is de inbraak het werk van de georganiseerde misdaad. Steeds vaker duiken gestolen schilderijen op in onderzoeken naar grote bendes. Bij de financiering van grote drugs- of wapendeals zou de kunst dan als onderpand worden gebruikt. Maar mogelijk is de inbraak ook gewoon het werk van een eenling. ''Bijvoorbeeld iemand die een wrok koestert tegen het museum, of tegen de wereld in het algemeen,'' zegt de Britse kunstdetective
Charles Hill. (HENK SCHUTTEN)

De lege lijsten resteren. Foto AP Beeld
De lege lijsten resteren. Foto AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden