PlusGalerie

Kunstenaar Jeroen Jongeleen rent in een perfecte cirkel

De Rotterdamse wijk Wielewaal werd twee jaar geleden platgebulldozerd. Tijdens de vroege coronatijd in 2020 was de bewaking van de slooplocatie minimaal en sociale controle afwezig. Ideale omstandigheden voor beeldend kunstenaar Jeroen Jongeleen om er ‘zijn ding’ te doen.

Sea and the land as industry 2020, Jeroen Jongeleen. Beeld Upstream Gallery Amsterdam
Sea and the land as industry 2020, Jeroen Jongeleen.Beeld Upstream Gallery Amsterdam

Jongeleens ‘ding’ is rondjes rennen. Hij begint met een paaltje en een touw om een perfecte cirkel te maken. Als eenmaal een pad is uitgesleten haalt hij de hulpstukken weg en stuurt hij een drone de lucht in om zijn actie vast te leggen.

Je ziet Jongeleen met zijn voeten een tekening maken, als het menselijk potlood in een onzichtbare reuzenpasser. Zijn spoor snijdt scherp door vlakken grijs, zwart en bruin waarin je tuintjes, riolering, schuren en wegen kunt herkennen. De topshots van de drone worden afgewisseld met beelden op maaiveldniveau. Dan zie je de kunstenaar zwoegen, wordt het minder abstract en krijg je ook gevoel voor de Wielewaal – of de echo die ervan over is.

Bewegende stip

A1, want zo heet deze video, wordt vertoond op een groot scherm in de voorruimte van Upstream Gallery, met aan de achterzijde een vergelijkbaar werk dat meerdere perspectieven toont. In de achterruimte hangen kleine schermen aan een houten constructie waar je doorheen kunt zigzaggen, als ware het steegjes. Als de grote projecties te vergelijken zijn met verhalend proza, zijn de werken hier gedichten.

Weer rent Jongeleen rondjes, maar het beeld is alleen van bovenaf, waardoor hij gereduceerd blijft tot bewegende stip of cursor. Het beeld is eenvoudiger maar beeldschoon en zeker niet eenduidig.

Op de Veluwe trekt hij een cirkel over een grasveld met verkleurde herfstbladeren: strenge geometrie in een pointillistisch decor. Als de kunstenaar rent bij laagstaande zon gaat zijn schaduw meespelen en wordt de cirkel plots een klok met een gestoorde wijzer. En op het strand wordt hij langzaam overmeesterd door de vloed die zijn tekening uitgumt.

Jongeleen stapt met zijn hardloopwerk letterlijk in de voetsporen van Richard Long. De Brit slijt sinds de jaren zeventig overal ter wereld olifantenpaadjes uit. Maar Longs kunst is een geritualiseerde vorm van lopen, waarbij formele aspecten als tijd, afstand en symmetrie centraal staan.

De stad opeisen

Jongeleen is veel politieker, wat ook te zien is aan de prints aan de muur. Het zijn foto’s van internet- en krantenteksten die hij op bouw­keten en muurtjes heeft gespoten. Ze zijn vaak binnen een paar dagen verwijderd, net zoals zijn loopsporen onherroepelijk verdwijnen. Het zijn oproepen om de openbare ruimte niet over te laten aan projectontwikkelaars en privé-eigenaren maar de stad weer op te eisen. Dat engagement moet telkens ververst worden om zichtbaar te blijven, ook al lijkt het helemaal nergens naartoe te gaan.

Running in Circles (Corona II)/Movement anD politics in the streets of my city, 2020-2021

Jeroen Jongeleen, Upstream Gallery, Kloveniersburgwal 95, Amsterdam, te zien t/m 16/4

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden