PlusBlikvangers

Kruisteken in Nieuw-West: sommigen zien er een krijger in

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Dit keer: Kruisteken. 

Het Kruisteken was volgens Verschoor een zoektocht naar balans.Beeld Nosh Neneh

Het is zeker twintig jaar geleden, zegt beeldend kunstenaar Jan Verschoor (77), dat zijn Kruis­teken werd geplaatst bij de Troelstralaan, de doorgaande straat in Amsterdam Nieuw-West, die de wijken Geuzenveld en Osdorp verbindt. Of nee, het moet langer dan dertig jaar geleden zijn, want het museum JAN in Amstelveen, waarvan hij medeoprichter was en 25 jaar lang directeur, bestaat volgend jaar dertig jaar. De beeldenserie waarvan Kruisteken deel uitmaakt, was van daarvoor. “Het gaat allemaal zo snel, zo nu en dan schrik ik daarvan.”

Het blijkt, bij navraag bij secretaresse ­Marianne Bouwman van de naar hem vernoemde stichting, 1979, dus 41 jaar geleden.

De Stichting Jan Verschoor – doelstelling, onder meer: ‘Het stimuleren van kwalitatief goede abstracte driedimensionale kunst in het algemeen en die van beeldhouwer Jan Verschoor in het bijzonder’ – zetelt in het oudste huis van Amstelveen, uit 1799, naast Museum JAN, dat eraan is vastgebouwd. Het ‘Museumhuis’ in de Dorpsstraat is op afspraak te bezoeken. Verschoor, die nog altijd actief is als kunstenaar en beelden maakt van marmer, steen en brons en ook grote glasobjecten, woont er met zijn partner Rob Brünnmayer von Abendroth zu Reichenberg.

Museum JAN was eerst Museum Jan van der Togt. Aan de opening ging een jarenlange vriendschap vooraf tussen Verschoor en Jan van der Togt, voormalig directeur van de ­Tomadofabrieken. Van der Togt verzamelde niet alleen kunstwerken van Verschoor, maar liet zich ook door hem adviseren bij het uit­breiden van zijn collectie die de basis zou ­vormen van het museum.

Het Kruisteken (230 bij 120 centimeter, ­gegoten in brons) maakte hij in opdracht van de gemeente Amsterdam en heeft, zegt Verschoor, nog steeds aansluiting met het werk dat hij nu maakt. Wie er omheen loopt, ziet afhankelijk van het perspectief telkens iets anders.

“Wat ik heb gedaan, was balans zoeken. Het komt als smalle vorm uit de grond, dan is er die kruisvorm en dan wordt het naar boven toe weer smal. Er waren mensen die er een krijger in zagen. Dat heb je vaker met abstract werk, dat mensen er iets in zien. Een ander beeld van mij vonden ze een windvlaag. Het is niet een plek waar ik vaak kom, ik moet altijd nadenken hoe het daar ook weer allemaal in elkaar zit, maar ik was er laatst. Ze hebben inmiddels de weg verlegd, het beeld stond eerst midden op het veld. Een keer is het van zijn plek geweest, toen was er iemand met zijn auto – zo rechtdoor over het plantsoen – tegenaan gereden. Met een dronken kop, denk ik. Toen moest het voor reparatie terug naar de gieter. Deze nieuwe ­verkeerssituatie is de beste oplossing, nu ­moeten ze er wel omheen.”

Sinds 1979
Kunstenaar Jan Verschoor
Waar Troelstralaan

Beeld Laura Van Der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden