Update

Kregen DWDD en de NPO nu wel of niet betaald voor het Koningslied?

De Wereld Draait Door en NPO Radio 2 hebben betaald gekregen om het Koningslied te promoten. Dat meldt de NOS op basis van een overeenkomst tussen de NPO en de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging. RTL Nieuws, dat de overeenkomst ook inzag, meldt dat DWDD en de NPO niet betaald kregen.

Inmiddels is duidelijk dat de NPO noch DWDD betaald hebben gekregen voor promotie van het koningslied. Lees hier meer.

Die overeenkomst kreeg de NOS in handen na een WOB-procedure. Hoeveel voor de promotie is betaald is in de stukken onzichtbaar gemaakt, omdat dat concurrentiegevoelige informatie zou zijn. Bij DWDD en Radio 2 moest 'redactionele aandacht' aan het lied worden besteed en 'promotie voor de actie.' Het doel was onder meer om het lied zo hoog mogelijk in de hitlijsten te krijgen.

NPO Radio 2 en DWDD moesten helpen 'een gevoel van saamhorigheid te creëren tussen alle lagen van de bevolking, waarbij we in gezamenlijkheid onze droom voor ons land overbrengen aan de toekomstige Koning'.

Naast de promotie kreeg de NPO nog eens maximaal 1.875.000 euro voor alle evenementen rond de inhuldiging van koning Willem-Alexander, zoals de Koningsspelen, de uitreiking van het eerste exemplaar van het Droomboek en het dankfeest voor prinses Beatrix. Eerder werd al bekend dat voor het produceren van het koningslied 550 duizend euro was neergeteld.

NPO en DWDD ontkennen
De NPO en De Wereld Draait Door ontkennen dat ze geld hebben gekregen voor de promotie van het Koningslied. 'De suggestie van de NOS dat er is betaald om aandacht te besteden aan het Koningslied in De Wereld Draait Door of in andere NPO-programma's is niet juist', zegt de NPO in een verklaring.

Ook Dieuwe Wynia, eindredacteur van DWDD, reageert op het bericht. 'DWDD heeft niet betaald gekregen voor promotie koningslied. Berichtgeving NOS klinkklare nonsense', schrijft Wynia op Twitter. 'Geen wederhoor, niks.'

Wederhoor
NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff zegt verbaasd te zijn over de suggestie dat er geen wederhoor is gepleegd bij de berichtgeving over het Koningslied. 'De suggestie dat het niet is voorgelegd, is niet correct. Eerst wilde de NPO geen informatie geven, en nu wordt gezegd dat het niet klopt. We hebben herhaaldelijk informatie gevraagd over de programmakosten, maar die wilden ze niet bekendmaken.'

'Als je het weglakt, weet je niet of er nul euro staat of een ander bedrag'', zegt Gelauff. 'Er was voor ons niet zoveel aanleiding dit opnieuw voor te leggen. Als we dat hadden gedaan, had de NPO toch gezegd dat het om gevoelige informatie ging en dat het daarom was weggelakt.'

Maar RTL Nieuws, dat een ongelakte versie van de overeenkomst inzag, merkt op dat in de overeenkomst bij het kopje 'programmakosten De Wereld Draait Door en NPO Radio 2' de woorden 'om niet' staan, op de plek die in de documenten die de NOS ontving is zwartgemaakt. 'Om niet' zou betekenen dat er niet is betaald.

Kamervragen
D66 stelde donderdag Kamervragen aan staatssecretaris Sander Dekker.
'Natuurlijk mogen De Wereld Draait Door en Radio 2, en alle andere media, aandacht besteden aan het Koningslied. Maar het is zeer onwenselijk wanneer programma's van de publieke omroep zich laten betalen om aandacht te besteden aan een bepaald onderwerp of product', zegt Kees Verhoeven, Tweede Kamerlid van D66.

'Zeker wanneer de kijker niet weet dat hij eigenlijk naar verkapte reclame kijkt. Dit gaat ten koste van de journalistieke onafhankelijkheid.'

D66 wil dat het Commissariaat voor de Media gaat onderzoeken of en hoe de Mediawet is overtreden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden