Ten Slotte

Kraftwerk-oprichter Florian Schneider overleden

Invloedrijk is bijna een understatement als het gaat om de muziek van Kraftwerk. Vorige week overleed Florian Schneider, een van de twee oprichters van de groep.

Florian Schneider, mede-oprichter van de iconische Duitse elektroband Kraftwerk, is op 73-jarige leeftijd overleden.Beeld EPA

Ze gingen naar dezelfde middelbare school, maar pas op de kunstacademie leerden Ralf Hütter en Florian Schneider elkaar kennen. Het was een ontmoeting met verstrekkende muzikale gevolgen. In 1970 richtten de twee Kraftwerk op, de groep waaraan zo ongeveer iedereen die elektronische muziek maakt schatplichtig is. Het is niet overdreven Schneider en Hütter de Lennon en McCartney van de elektronische popmuziek te noemen.

Naar pas deze week bekend werd, overleed Florian Schneider-Esleben (zoals hij voluit heette) op 30 april aan kanker. Hij was 73 jaar oud. Collega’s uit alle hoeken en gaten van de elektronische muziek, van ambient tot techno, lieten weten hoezeer ze hem bewonderen en hoeveel ze door hem waren beïnvloed. David Bowie bracht tijdens zijn Berlijnse periode al in 1977 een eerbetoon aan Florian Schneider in V2-Schneider, een grotendeels instrumentaal nummer op zijn album Heroes.

De in 1947 geboren Florian Schneider groeide als zoon van een bekende architect op in een welgesteld milieu in Düsseldorf. In Kraftwerk maakten hij en Ralf Hütter aanvankelijk Krautrock: experimentele muziek, maar nog wel met traditionele instrumenten. Op hun vierde album Autobahn ging in 1974 het roer om en stortte de groep zich volledig op de elektronische muziek.

Stemvervormer

Het een gehele plaatkant beslaande titelnummer van de elpee Autobahn was de muzikale interpretatie van een autorit op de snelweg. ‘Wir fah’ren, fah’ren, fah’ren auf der Autobahn’ zongen de Kraftwerkers met elektronisch zwaar vervormde stemmen in het nummer dat in een verkorte versie zowaar een internationale hit werd. In de Nederlandse Top 40 bereikte het de twaalfde positie. In de Top 2000 werd het later een vaste waarde.

Werd Kraftwerk in die begindagen nog wel eens afgedaan als een gimmick, al snel werd de groep heel serieus genomen. Er was die baanbrekende muziek, er waren ook de zeker zo spraakmakende optredens waarbij de leden als robots achter hun toetsenborden stonden. Dat ze ook als robots klonken was te danken aan een door Florian Schneider ontworpen stemvervormer die hij Robovox noemde.

House

In de jaren tachtig deed zich de invloed van Kraftwerk duidelijk gelden. Eerst waren er de Britse synthesizergroepen als Human League en Depeche Mode die dweepten met de muziek van de Duitsers, later bleek die ook een belangrijke bron van inspiratie voor de hiphopmuziek die opkwam in Amerika. House, dat nog weer iets later ook in Amerika ontstond, zou - net als alle subgenres die er aan ontsprongen - eenvoudigweg niet hebben kunnen bestaan zonder Kraftwerk.

Ralf Hütter wilde heel af en toe nog wel eens een interview geven, Florian Schneider vermeed liefst alle contact met de media en bleef zo een geheimzinnige figuur. Vanaf 2006 trad hij niet meer op de met de groep, in 2009 stapte hij er definitief uit. Conflicten met de eigenzinnige en naar verluidt bazige Hütter zouden daaraan ten grondslag liggen. Florian Schneider is te horen op alle verschenen albums van Kraftwerk, maar het enorme live-succes dat de groep het afgelopen decennium ten deel viel niet maakte hij niet meer mee. Zo stond de groep in 2015 bijvoorbeeld twaalf avonden achtereen in een uitverkocht Paradiso.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden