Interview

Kostijn Egberts over watskeburt in de tien jaar na Watskeburt?!

Elektronische, een beetje quirky muziek. Zo omschrijft mede-oprichter Kostijn Egberts het geluid van Magnetron Music, het label van De Jeugd van Tegenwoordig. 'Het is niet kolderiek, eerder pretentieloos.'

Kostijn EgbertsBeeld Marc Driessen

Magnetron Music werd tien jaar geleden door Kostijn Egberts (42) opgericht, samen met Bas Bron (40), de producer van De Jeugd van Tegenwoordig. De groep werd de eerste act in de Magnetronstal. Tien jaar Magnetron. Watskeburt?

'Met Watskeburt?! begon het. Bas en ik leerden elkaar kennen toen ik nog bij ID&T werkte. Ik zette daar een aantal labels op. Bas stuurde Bas mij een cassette met minimalistische housemuziek met een discovibe. Ik was onder de indruk en tekende hem. We zijn daarna vrienden gebleven, ook toen ik wegging bij ID&T. We spraken af dat als er iets voorbijkwam dat de moeite waard was, we een label zouden beginnen. In oktober 2004 belde hij me: 'Ik heb nú iets opgenomen!'. Dat was Watskeburt?!'

Hoorde je er meteen een hit in?
'Nee, maar het was wel meteen duidelijk dat het iets speciaals was. Nú is rappen over een housebeat heel gewoon, maar toen was het al vijftien jaar niet meer gebeurd. Ook de teksten waren bijzonder. Het nummer ging snel rond in de stad en op internet, dus we moesten het snel uitbrengen. We maakten een deal met TopNotch en daarna stond het heel snel op één.'

Hoe belangrijk is het succes van De Jeugd voor Magnetron Music?
'Het maakt dingen financieel wat makkelijker, waardoor je bij andere artiesten bijvoorbeeld kunt kiezen voor een mooier hoesje of kunt doorzetten met een act die niet per se commercieel succesvol is, maar wel de sound van het label goed vertegenwoordigt. Ook het internationale succes van acts als Le Le, Falco Benz en Staygold dragen daaraan bij trouwens.'

'Hoewel De Jeugd op zichzelf staat, fungeert Magnetron als een familie waarvan zij een belangrijk onderdeel zijn. Zo vormt Pepijn Lanen met Rimer London en Piet Parra Le Le, en werkt Vjèze Fur samen met Donnie, een jonge rapper. Bovendien slaat De Jeugd een brug naar onze niet zo wijd verspreide sound.'

Wat is die sound precies?
'De sound is melodieuze elektronische muziek met een kop en een staart, waarbij Magnetron schatplichtig is aan de echte Detroit techno- en elektrosound, funk, Chicago house, Duitse electronica, hiphop, disco enzovoort. Het is een beetje quirky, met de basis in de overgang van het analoge naar het digitale. Veel synthesizers dus. Er zit ook een zekere ironie in: soms een beetje knullig misschien, maar het is niet kolderiek bedoeld. Eerder pretentieloos.'

Wat waren persoonlijk hoogtepunten in de afgelopen tien jaar?
'De Jeugd van Tegenwoordig natuurlijk, maar ook de Tuinslangboogie van Frank Hebly (2007), een langzaam housenummer dat in dat jaar één van de best verkochte 12-inches in Engeland was. En bij eerste optreden van Le Le in de X-ray op Lowlands ging het ongelooflijk los. Een dieptepunt? Ik begrijp nog steeds niet waarom het nummer Love Dagger van Rimer Londen geen wereldhit is geworden.'

Je bent ook tien jaar manager van De Jeugd. Tropenjaren?
'Ja, hoewel het de laatste jaren een stuk minder tropisch is. Ik was vaak bezig met dingen recht praten en bloemetjes sturen omdat er weer eens dingen stuk waren gemaakt. Ik voelde me weleens een schoolmeester. Dat is gelukkig niet meer zo nodig. Ze zijn nog steeds rock-'n-roll, maar ze maken niet meer zo snel interviewers bang of dingen kapot.'

Het jubileum wordt gevierd met een clubtour die vanavond aftrapt in de Tollhuistuin. Trots?
'Jawel, maar ik zie tien jaar vooral als een tussenstation. We hebben een sound gecreëerd, dat is iets om trots op te zijn, maar dat is niet het eindstation. Vérder nu.'


'10 years of Magnetron Music; now we're talking!' vanavond, Tolhuistuin.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden