Plus Interview

Koen Ebeling Koning: ‘Ik blijf te lang aan doeken pielen’

Schilder Koen Ebeling Koning exposeert voor het eerst in tien jaar weer in Amsterdam. ‘Ik verpest doeken vaak omdat ik er te lang aan blijf pielen.’

Koen Ebeling Koning in zijn atelier. Beeld -

“De tentoonstelling is georganiseerd door Nandine van Karnebeek van WOW. Dat is leuk. Aardig. Zij heeft ook uitnodigingen verstuurd. Dat doe ik normaal niet. Dat is vreemd, ja, maar dat heb ik altijd gehad. Ik heb wel geldingsdrang, maar er is ook altijd het idee dat het niet goed genoeg is.”

In zijn atelier aan huis aan de rand van het Vliegenbos in Noord is Koen Ebeling Koning (Enschede, 1968) op een warme namiddag bezig met de laatste voorbereidingen voor zijn tentoonstelling Studio Pleasure, die vrijdagmiddag opent in WOW. Het is Ebeling Konings eerste expositie in Amsterdam sinds 2007, toen zijn werk te zien was in de al lang en breed verdwenen Dubbeldee galerie.

Goede start

“Ik heb af en toe wel tentoonstellingen gehad hoor. Twee maanden geleden was er werk van me te zien op een groepstentoonstelling in de Achterhoek, volgende week hangt een doek op Big Art, maar ik geef daar gewoon niet zoveel ruchtbaarheid aan. Terwijl het me wel voldoening geeft om mensen te horen zeggen dat ze mijn werk mooi vinden of als ze iets willen kopen.”

Ebeling Koning ging naar de AKI in Enschede en naar de Rijksakademie, waar hij direct opviel met enorme, ijlige, een tikje melancholische schilderijen van min of meer alledaagse taferelen. “Ik had een goede start; op de Rijksakademie werd ik als goed gezien. Ik kreeg de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, het Stedelijk heeft werk van mij gekocht. Ik exposeerde regelmatig bij Van Kranendonk in Den Haag en bij Michael Hennis in Amsterdam, maar Van Kranendonk is ermee opgehouden en tussen Michael en mij ging het niet goed. Ik heb nog wel wat andere galeries gehad, daarna heb ik zelf een beetje aangerommeld.”

Arbeidsethos

Eigenlijk is Ebeling Koning alleen geïnteresseerd in het schilderen zelf. “Ik kan de hele dag bezig zijn, ik heb een enorm arbeidsethos, maar ik verpest doeken vaak omdat ik er te lang aan blijf pielen.”

Over zijn nieuwe serie is Ebeling Koning wel tevreden. “Sinds een jaar hebben we een B&B aan huis. Dat is best veel werk, en ik doe het huishouden, dus ik schilder niet meer van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Dat past veel beter bij me.” Met een lach: “Ik ben volkomen gelukkig nu.”

Hij toont een aantal nieuwe doeken. Een man in een motorbootje, met een grote vogel die rond zijn hoofd zwermt. Twee jongemannen (met verschillende sokken) in een dug-out, met twee grote honden aan hun voeten. Een schilder – Ebeling Koning zelf – die achteroverleunend naar zijn werk kijkt. “Dit is een mooi schilderij, toch? Ik ben echt heel blij met deze schilderijen.” Met een zucht: “Maar het heeft ook iets kwetsbaars.”

Studio Pleasure: t/m 6 november in WOW, Wiltzanghlaan 60. Big Art: 12 t/m 15/9 in de ProjectFabriek op het Hembrugterrein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden