Koefnoen mijdt grappen over koningshuis

Paul Groot en Owen Schumacher staan aan de vooravond van al weer het twaalfde seizoen van Koefnoen. In al die jaren is er wel het nodige veranderd. 'De kijker is ongeduldiger geworden.'

Het Koefnoen duo Owen Schumacher (L) en Paul Groot. Beeld anp

Zo zijn tegenwoordig kijkcijfers niet altijd meer de belangrijkste graadmeter voor succes. Sociale media en het aantal views op YouTube zijn minstens net zo belangrijk. 'Van Twitter word ik niet altijd even gelukkig', zegt Schumacher tegen Spits. 'Wij maken soms iets waar je geconcentreerd naar moet kijken en als er dan tegelijkertijd allemaal mensen vanaf minuut 1 aan het twitteren zijn... Kijk gewoon!, denk ik dan weleens.' Groot vult aan: 'Nog nul keer gelachen', staat er dan. Ja, als ik chagrijnig in een stoel ga zitten, kan ik desnoods de hele dag niet lachen hoor.'

Zoals in eerdere seizoenen is de actualiteit weer een belangrijke bron van inspiratie. 'Vorig jaar hadden we de verkiezingen, dat scheelt enorm. Dat is iets gemeenschappelijks, dat volgt iedereen', legt Schumacher uit. Maar er zijn volgens Groot ook veel lastige onderwerpen. 'Het koningshuis is natuurlijk een beetje precair op dit moment. Schumacher: 'Ook de crisis is lastig.'

Groot: 'Maar het is de afgelopen tien jaar altijd gelukt met het nieuws dat zich aandiende.' De heren hebben inmiddels acht draaidagen gehad die ongeveer een derde van het programma moeten opleveren. 'Filmpjes die over deze tijd gaan. Een filmpje van acht minuten, zoals in de eerste jaren van Koefnoen, maken we niet meer. Of nog wel, maar dan knippen we het op.'

Beeld ANP Kippa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden