Plus

Klikbeet: Hoe dik moet je het erbovenop leggen?

Op tv zijn de kijkcijfers van Klikbeet niet denderend, maar de sketches van Stefan Pop, Alex Ploeg en Tex de Wit verdienen meer publiek.

Sketch: een (vroegtijdige) persconferentie over huldiging Ajax. Zie video onderaan dit artikel. Beeld Klikbeet

Drie jaar geleden maakte comedian Stefan Pop op Youtube het programma 24 seconden met..., een hilarische parodie op het voormalige interviewprogramma van de VPRO.

Dat was in zijn eenvoud de moeite waard en sinds een aantal weken is Pop, samen met collega-comedians Alex Ploeg en Tex de Wit te zien in Klikbeet, een sketchprogramma op NPO 3 waarin thema's worden behandeld uit de (online)media­wereld - en de gekte daarvan.

Dus toen Qmusic-dj's Mattie en Wietze vorige week vol in de publiciteit zaten stonden de drie een paar uur later voor het gebouw van de radiozender een sketch op te nemen.

Voice-over: 'Sinds vanmorgen verzamelen verslagen fans zich voor de studio van Qmusic.'
Fan, standje huilen nader dan het lachen: "Ik ben hier voor, eh, Mattie en Wietze. Het is iets waar je zo lang op vertrouwt, iedere ochtend gewoon: Mattie en Wietze..."
Diepe zucht. "Ik had vanochtend eigenlijk een begrafenis van mijn ­vader, maar ik ben gewoon hierheen gekomen."
Even later, hysterisch: "Het is Mattie én Wietze, het is toch niet Mattie óf Wietze?! Je verwacht het gewoon niet..."

Het filmpje stond nog dezelfde middag op Youtube, een luxe die Klikbeet zich als een van de weinige NPO-programma's kan permitteren en de makers de mogelijkheid geeft actueel te zijn.

Pop: "De regel bij de NPO is: alles onder de vijf minuten mag online. Daar zijn we meteen mee akkoord gegaan. We halen de vijf minuten toch nooit."

Fitgirl drinkt wodka
Op Youtube scoort Klikbeet na vier uitzendingen aardig, maar de kijkcijfers op televisie zijn niet denderend. Of zoals De Wit, die als een van de makers van Zondag met Lubach wel wat gewend is, het zegt: "Er kijken maar een paar volle Johan Cruijff Arena's."

Jammer, want de parodieën van Pop, Ploeg en De Wit, die elkaar kennen van stand-upgezelschap Comedytrain, zijn vaker raak dan mis.

Een kleine greep: een fitgirl die in haar vlog haar ultragezonde smoothie van een flinke scheut wodka voorziet, een baanbrekende persoonlijke documentaire waarin het taboe wordt verbroken op het dragen van een bril ("Ik heb al twintig jaar een bril, maar heb er nooit over durven praten"), een redactievergadering van De Wereld Draait Door ("Zet er Tim Hofman bij en je hebt een item"), Studio allesbehalve voetbal, de ­zoveelste Deense prachtig gedraaide, maar weinig originele serie (Børing) en ga zo maar door.

Wat de sketches delen: ze gaan bijna allemaal over zaken die in het dagelijks leven ook daadwerkelijk gefilmd worden, maar zijn net even extra aangezet.

Pop: "Dat je nog nét denkt dat het zou kunnen. Zo'n vergadering bij DWDD. Het zal niet letterlijk zo gaan, maar ligt de werkelijkheid er ver vanaf?"

Ploeg: "Bij dat filmpje over Mattie en Wietze kregen we ook de reactie: 'Hoe kan die jongen de begrafenis van zijn vader nu laten schieten?' Hoe dik moet je het erbovenop leggen?"

Kortebaanschaatsers
Dat het speelveld der parodieën zich spreidt van serieuze Deense dramaserie tot vlog, geeft de makers ook de ruimte te variëren in de manier van draaien.

Pop: "Sommige video's nemen we ook echt met een vlogcamera of een mobieltje op. Op een ander moment, zoals bij Børing, kan je dan wat meer investeren, zodat het er echt ­gelikt uitziet. Als je als kijker van Netflix naar Youtube gaat, zie je dat kwaliteitsverschil ook."

De ideeën voor de sketches kwamen in eerste instantie alleen van Pop, Ploeg en De Wit, maar al snel maakten ook Eva Crutzen en Kees van Amstel deel uit van het team.

De Wit: "Je kunt als comedyprogramma beter investeren in extra schrijvers dan in pruiken. Eva en Kees zijn ­essentieel voor het programma."

Pop: "Je hoort vaak dat stand-upcomedians kortebaanschaatsers zijn: ze zitten snel op de grap. Als je kijkt hoeveel sketches wij in een uitzending proppen, klopt dat wel, denk ik."

Tot slot: waar hebben ze zelf het hardst om gelachen? De Wit, gevat: "De kijkcijfers."

Klikbeet, nog vrijdag 12 en 19 mei om 22.00 uur op NPO 3 en via youtube.com/klikbeet

Sketch: fans treuren om Mattie en Wietze Beeld Klikbeet
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden