PlusKlassiek

Klik tussen orkest en Nelsons is hoorbaar

Vier dirigenten staan deze maand voor het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO). Na Jaap van Zweden was het dit weekeinde de beurt aan Andris Nelsons, die hoog genoteerd staat op de wensenlijst van de musici in hun zoektocht naar een nieuwe chef-dirgent. Later volgen nog François-Xavier Roth en Santtu-Mathias Rouvali.

Andris Nelsons Beeld AFP

Het orkest speelde vrijdag zichtbaar en hoorbaar graag voor de 41-jarige Let, ooit een protégé van de vorig jaar overleden Mariss Jansons. Het zorgde voor een evident ontspannener klankbeeld dan onder Van Zweden.

Nelsons zit nog drie jaar vast aan zowel het Gewandhausorchester als de Boston Symphony. Daarnaast is ook het Beierse Radio-orkest, waarvan Jansons de chef was, op zoek naar een nieuwe muzikaal leider. Die post is financieel veel aantrekkelijker en mogelijk ook om emotionele redenen voor Nelsons een eerste keus. Daardoor lijken de pijlen van het KCO eerder te wijzen naar Daniel Harding, een andere favoriet van het orkest, die wél beschikbaar is.

Het concert van vrijdag stond in het teken van het officiële afscheid van directeur Jan Raes. Hij kreeg in de toespraak van burgemeester Femke Halsema veel lof toegezwaaid en mocht aansluitend de Frans Banninck Cocqpenning in ontvangst nemen, de ere-medaille van de stad Amsterdam. Even later werd bekend dat Raes is benoemd tot interimdirecteur van Opera Ballet Vlaanderen.

Afleidend lichtklavier

Het concert, dat via Mezzo live werd uitgezonden in 45 landen, begon met een indrukwekkend eensgezind openingsakkoord in Beethovens Die Geschöpfe des Prometheus. Die Beethoven was wat vlak en nooit helemaal loepzuiver, maar nog altijd verre te prefereren boven het modderig georkestreerde Dramatis personae van Brett Dean.

Na de pauze volgde Skrjabins Prométhée, waarin de aandacht van de muziek sterk werd afgeleid door het aandeel van een nieuw ontworpen lichtklavier. Veelkleurige lichten in verschillende gradaties van sterkte volgden het harmonische plan van de partituur. Helemaal bevredigend was het allemaal niet. Voor verwende ogen van nu zag het er kinderlijk uit, maar Skrjabin, die zijn ideeën nooit realiteit had zien worden, zou het prachtig hebben gevonden.

KCo o.l.v. Andris Nelsons

Gehoord 17/1, Concertgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden