PlusRecensie

Kleurexplosies en subtieler schilderwerk in The Merchant House

Kleuren geven volgens Elsa Tomkowiak energie. 
 Beeld Gert Jan van Rooi
Kleuren geven volgens Elsa Tomkowiak energie.Beeld Gert Jan van Rooi

Een wand, van top tot teen behangen met voorstellen voor projecten, beelden en performances in de openbare ruimte. De installaties van Elsa Tomkowiak (1981) zijn speels en vrolijk. Ze zijn vooral ook heel kleurig. Alle kleuren van de regenboog spatten van de A4-tjes af. Rechtsboven zien we bijvoorbeeld het ontwerp van een boog die op de vorige editie van ArtZuid te zien was. De bezoeker kon door een tent-achtige constructie wandelen en zich zo in een regenboog wanen. Nu kunnen we in de schets ook zien dat de vorm van de regenboogtent is gebaseerd om de gulden snede, die ook terugkomt in de vorm van een slakkenhuis.

Kleuren geven volgens Tomkowiak energie. Dat wordt ook duidelijk in een opdracht die ze een paar jaar geleden heeft gedaan in een ziekenhuis in het Franse Angers. De spierwitte wanden en plafonds van het hospitaal werden in afgebakende vakken voorzien van zinsbegoochelende kleurexplosies, om de onpersoonlijke omgeving warmer en vriendelijker te maken voor patiënten, personeel en bezoekers.

Tussen de projecten herkennen we ook de Herengracht, het deel daarvan dat je ziet als je bij The Merchant House naar buiten kijkt. In de digitale schets van Tomkowiak hangen enorme roodpaarse bollen boven het water, vanwaaruit ook kleurige dampen ontsnappen. Het blijkt te gaan om een voorstel voor het Amsterdam Light Festival dat nooit gerealiseerd werd.

Felgekleurde banieren

Wat wel doorging was een tentoonstelling in het Château-Musée van Tournon-sur-Rhône. Als onderdeel daarvan hing Tomkowiak een serie felgekleurde banieren in een eeuwenoude ruimte. Gemaakt van afbreekbaar plastic, maar wat moest ze ermee, na afloop van de tentoonstelling? Tomkowiak besloot om er een nieuwe serie werken van te maken, door de stukken plastic een beetje achteloos in dikke lijsten te proppen. Zo is een nieuwe serie ontstaan, Kelvin 2020, met twintig op kleur gerangschikte kunstwerken. Op het glas van de lijsten is steeds schematisch de oorspronkelijke positie in het kasteel weergegeven.

Elders in de tentoonstelling hangt een vergelijkbaar werk, waarbij een veelkleurig stuk plastic op een wat lossere manier is ingelijst. Het is alsof een groot object is geïmplodeerd, waardoor alle kleuren zijn samengebald.

In de achterruimte presenteert The Merchant House een tentoonstelling van Zhu Hong (1975), geboren in Shanghai en woonachtig in Frankrijk. Ze had eerder een tentoonstelling in The Merchant House. Tijdens dat verblijf werd ze getroffen door het licht dat op het water in de grachten glinstert. Ze maakte nu een subtiele muurschildering op basis van die waarnemingen, met het wateroppervlak van de Amstel. Misschien iets te subtiel, als je net bent blootgesteld aan de kleurexplosies van Tomkowiak.

De kleuren in

Elsa Tomkowiak

Met water

Zhu Hong

Waar The Merchant House, Herengracht 254

Te zien t/m 5/9

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden