Paul de Leeuw en Simone Kleinsma.

PlusMusical

Kleinsma fantastisch in onbenullige en belegen Hello Dolly!

Paul de Leeuw en Simone Kleinsma.Beeld Roy Beusker & Annemieke van der Togt

Simone Kleinsma schittert, maar het is niet genoeg om het oubollige Hello Dolly! te redden. 

Aan het slot van de musical Hello ­Dolly! heeft iedereen zijn liefdesbestemming gevonden. Paul de Leeuw heeft als de chagrijnige grutter ­Horcus ten Gelder in het fraaie titellied nog eens gezongen dat hij en weduwe Dolly Levi bij elkaar horen: ‘Je bent een fantastische vrouw.’

Beter kon hij het niet samenvatten. Wat Simone Kleinsma presteert, is inderdaad fantastisch. In de Amerikaanse versie is zij een wonderful woman, maar fantastisch dekt nog beter de lading. De laatste reprise van dit Broadwayoudje in New York was drie jaar geleden met een sublieme Bette Midler in de hoofdrol. De show werd al snel omgedoopt tot Hello ­Bette! Iets vergelijkbaars zou je ook kunnen bedenken voor de eerste musical van MediaLane, de producent die zich na televisie en live entertainment nu ook werpt op ­theater.

Kleinsma sprankelt als ze in de ­openingsscène zingend (‘Ik help een handje mee’) op straat voorbijgangers het hele arbeidsrepertoire van Dolly toont: ze is koppelaarster, advocaat en geeft ook nog dans- en muzieklessen. Ze ontroert – zeker als je aan haar privéleven denkt – als ze met haar overleden man overlegt wat ze met haar verdere leven moet doen. En ze is fenomenaal als ze tijdens een rechtszaak onverstoorbaar een ste­vige maaltijd naar binnen werkt en daarbij een pan aardappelen ver­orbert zoals Wim Sonneveld dat ooit deed met een schaal bitterballen.

Onbenullig

Is Hello Dolly! door het spel, de dans en zang van Kleinsma (er was op de première niets te merken van haar stemproblemen, waardoor de laatste try-out moest worden afgelast) ook een fantastische voorstelling? Nee! Daarvoor is het verhaaltje – koppelaarster slaat via een paar omwegen een rijkaard aan de haak – veel te mager, zelfs onbenullig. De smake­lijke vertaling van Jan Rot kan dat niet genoeg compenseren. Maar het is wel heel leuk dat Rot ‘Dolly’ op ‘afgelikte lolly’ laat rijmen, ‘mozes kriebel’ leent van Kees van Kooten en zelfs Remco Campert (Het leven is vurrukkulluk) eert.

Er zitten domweg te veel oubollige scènes in. Dat weten we nog goed van de versie van producent Albert Verlinde uit 2004 en die zijn in deze nieuwe editie niet opgeknapt. Met als absoluut dieptepunt een bespottelijke bijeenkomst van het hele gezelschap in een hoedenwinkel. Net als je denkt ‘o nee, niet in een kast of onder de tafel verstoppen’ gebeurt precies wat je vreest. Na de pauze is er vergelijkbare hysterische slapstick in een restaurant. Ook de anders zo stijlvol acterende Freek Bartels laat zich als bediende in de winkel van Ten Gelder in de opgefokte sfeer meeslepen. Helaas zit De Leeuw ook niet lekker in zijn rol als nukkige en gierige miljonair. Zijn spel blijft onbevredigend hangen tussen koddig en serieus.

Burgertruttige humor

Met zo veel ongein word je wel heel erg met je neus op het feit gedrukt dat de musical 55 jaar oud is. Deze burgertruttige humor kan echt niet meer, ook al wordt technisch alles uit de kast gehaald in een ongelooflijk inventief en smaakvol decor, waardoor je soepel van een New Yorkse straat naar een treinstation of rechtszaal wordt gestuurd.

Het is nogal saai, ook al heeft choreograaf Daan Wijnands zijn dansers naar olympische hoogte opgestuwd. Er is zichtbaar zo veel geld en zo veel aandacht en energie aan deze productie besteed.

Heel jammer dat de keuze op deze belegen show is gevallen, want alleen met Simone Kleinsma ben je er nog niet.

Hello Dolly!

Door MediaLane
Gezien Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
Te zien aldaar t/m 22/3, tournee: hellodollydemusical.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden