PlusBoekrecensie

Klein leed en groot gemis op Franse camping, in sterke roman van Rob Waumans

Een gescheiden vader op een zenuwslopende Franse kampeervakantie met de kinderen. De kracht van Rob Waumans’Oevers zit ’m in de manier waarop hij met die overbekende ingrediënten levensgrote drama’s invoelbaar maakt.

Dries Muus
null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Een situatie van acute paniek, of zeg maar gewoon een ramp, ook nog eens helemaal door jóu veroorzaakt. Je hebt iets totaal overbodigs gedaan, en door die ene idiote actie is alles anders. Niet alleen je eigen leven, maar ook dat van je kinderen. Je ex-vrouw.

Dat is zo’n beetje de gemoedstoestand waarin de hoofdpersoon verkeert, in grote delen van Oevers, de vierde roman van Rob Waumans (1977). De gebeurtenissen in het heden bestrijken misschien een paar uur, nauwelijks een volledige avond: tegen het eind van een Franse kampeervakantie met zijn twee zoons maakt de alleenstaande, tegen zijn zin in gescheiden vader Luc een wandeling langs de rivier.

Voor het eerst in bijna twee weken is hij even zonder de kinderen, weg van de camping, weg van zijn eigen zenuwslopende waakzaamheid. Eindelijk rust, een kans op kalmte en bezinning. Totdat hij iets rampzaligs doet.

Het allerergste

Zoals de beste, meest aangrijpende drama’s speelt Lucs helletocht zich grotendeels in zijn hoofd af. De gebeurtenissen tijdens de ontspoorde avondwandeling worden steeds afgewisseld met terugblikken op allerlei vormen van leed, variërend van gênant geklungel op de campingdisco tot het allerergste dat een ouder kan overkomen.

Terwijl Luc in zijn paniek dwangmatig de schade probeert in te schatten, constant heen en weer slingert tussen alles is kapot en het loopt natuurlijk gewoon met een sisser af, wordt stap voor stap zijn hele leven uitgediept, in 18 korte hoofdstukken en nog geen 150 pagina’s.

Geslaagde keuzes

Niet alleen Lucs leven, trouwens: tegen de helft van de roman verspringt het vertelperspectief opeens naar dat van Lucs ex Julia, die op de noodlottige zomeravond in haar tuin zit, aan een compleet andere oever. Waumans blijft tussen de twee ex-geliefden heen en weer schakelen – een gelukkige keuze, die de spanning en het drama tegelijk vergroot en inzichtelijker maakt, zonder te veel uit te leggen.

Sowieso barst het van de geslaagde keuzes: niet alleen de compositie overtuigt, de goed gedoseerde afwisseling van één zenuwslopend incident met levenslange worstelingen, maar ook de hoofdpersonen, en de fundamenten van hun diepste onvrede. Lucs verhaal had makkelijk kunnen verzanden in obligaat midlife-gespartel of in gemakzuchtige campingsatire, maar Waumans gebruikt de op zichzelf overbekende ingrediënten om iets veel groters te beschrijven. Hét grootste, misschien: uiteindelijk is Oevers een trefzekere roman over verlies.

Oevers

Rob Waumans
Atlas Contact, €19,99, 142 blz.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden