PlusLijstje

Klassieke muziek in 2020: drie hoogtepunten die je niet mag missen

Waar moeten we in 2020 beslist naar toe? Dit zijn drie muzikale evenementen die niemand mag missen.

Beeld Hollandse Hoogte / Lebrecht Music + Arts

Asko|Schönberg, Cappella Amsterdam, Words & music

For Samuel Beckett is een van de hoogtepunten in het oeuvre van de Amerikaanse componist Morton Feldman (1926-1987). Hij schreef het stuk in het jaar van zijn dood voor Reinbert de Leeuw en het toenmalige Schönberg Ensemble. De muziek is even raadselachtig als de schrijver aan wie het is opgedragen, maar de schoonheid en betovering zijn er niet minder om. Spijtig is dat het stuk in de concertzalen hoogst zelden valt te beluisteren. Gelukkig zet Asko|Schönberg het later deze maand weer eens op de lessenaars als onderdeel van een nieuw, tweejaarlijks evenement onder de titel Words & Music, vernoemd naar het radio-toneelstuk van Beckett uit 1961.

In de eerste editie van Words & Music staan Beckett en Feldman centraal. Tot klinken komen onder meer werken waarin Feldman gebruikmaakt van koor (hier Cappella Amsterdam) en daarnaast gloednieuwe stukken van de Nederlandse geestverwanten Klaas de Vries, Jan van de Putte en Bart de Vrees. Ook uitgevoerd wordt het meesterwerk What is the Word van de Hongaar György Kurtág, die vorig jaar opzien baarde met zijn opera Fin de partie, op een libretto van Beckett.

Words & Music, Asko|Schönberg, 11 en 12 januari in het Muziekgebouw aan ’t IJ

Die Frau ohne Schatten bij De Nationale Opera

Pers en publiek waren in 2008 unaniem laaiend enthousiast over Richard Strauss’ Die Frau ohne Schatten bij De Nationale Opera. Dat ook de artistieke baas van de opera, Pierre Audi, zag dat het goed was, bleek van doorslaggevend belang voor de toekomst van DNO. Sinds het vertrek van Ingo Metzmacher was Audi naarstig op zoek naar een nieuwe chef-dirigent en in de persoon van de 43-jarige Duitser Marc

Albrecht, die in Die Frau ohne Schatten een niet minder dan verpletterende indruk maakte, bleek hij die te hebben gevonden. Het gevolg was een samenwerking die tien jaar zou duren en DNO de uitverkiezing tot ‘beste operahuis ter wereld’ opleverde. Albrecht en Audi deden nog meer moois samen, maar de herinnering aan Frosch, zoals operaliefhebbers Strauss’ zevende opera noemen, bleef misschien wel de zoetste.

Toen Albrecht aankondigde aan het einde van het lopende seizoen te vertrekken (‘tijd voor iets anders’), besloot DNO Frosch nog één keer in productie te nemen. Bij wijze van afscheidscadeau, vooral aan het publiek. Het zal er met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak zonder enige twijfel opnieuw heet aan toegaan, net als toen.

Frosch, D Nationale Opera, 25 en 28 april en 2, 6, 10, 13, 17 en 20 mei in Natonale Opera & Ballet.

Mahler Feest 2020

In mei is het 25 jaar geleden dat Martijn Sanders, voormalig directeur van het Concertgebouw, een groots Mahlerfeest organiseerde om het Mahlerfeest van 1920 te herdenken. Op de achtergrond was er in 1995 nog een jubileum, eentje waar Sanders liever niet bij stilstond: het was ook honderd jaar geleden dat Willem Mengelberg werd aangesteld als chef van het Concertgebouworkest, dat in 1920 gezamenlijk alle voltooide symfonieën van Mahler uitvoerde.

De reserve, of zelfs weerzin, van Sanders, een zoon van Joodse ouders, was begrijpelijk. Mengelberg was met Toscanini weliswaar de beroemdste dirigent van zijn tijd, hij was helaas ook, zoals Frits Zwart in zijn biografie pijnlijk helder maakt, iemand die het helemaal niet erg had gevonden als de Duitsers de oorlog zou hebben gewonnen.

In 1995 kwamen de beste orkesten van de wereld met hun chefs (voor zover aanwezig) naar Amsterdam om de muziek van Mahler te celebreren. De Berliner Philharmoniker met Claudio Abbado (onvergetelijke Vijfde en Negende symfonie), het Concertbouworkest met Chailly, de Wiener Philharmoniker met Muti, en zo verder. In 1995 ontbrak één orkest: de New York Philharmonic, waar Mengelberg ooit chef was geweest en dat kon bogen op een serieuze Mahlertraditie.

Voor Simon Reinink, de opvolger van Sanders, was het belangrijk het orkest uit New York wel uit te nodigen voor zijn Mahler Festival 2020. Onder leiding van chef Jaap van Zweden openen de New Yorkers straks in mei het Mahlerfeest met de Eerste symfonie. Daags erna zijn ze er opnieuw, dan met de Tweede symfonie. Interessant wordt ook de komst van de Berliner Philharmoniker met hun nieuwe chef, Kirill Petrenko, die de symfonieën Vier en Zes voor hun rekening zullen nemen. Nog een potentieel hoogtepunt: het Boedapest Festival Orkest dat onder Ivan Fischer Das Lied von der Erde en het Adagio uit de Tiende speelt.

Daniel Barenboim gaat de Wiener Philharmoniker voor in de nummers Vijf en Zeven en Daniel Harding dirigeert de monumentale Achtste. Het Concertgebouworkest buigt zich over de symfonieën Drie en Negen, helaas met een dirigent, Myung-Whun Chung, die het bloed van de luisteraar op voorhand niet heel veel sneller doet kloppen.

Kaarten en passe-partouts voor de concerten zijn inmiddels niet meer te krijgen. Om de teleurgestelden tegemoet te komen, laat Reinink een Mahler Paviljoen op het Museumplein inrichten, met plaats voor 650 bezoekers. Alle concerten worden daar vanuit de Grote Zaal gestreamd en overdag zijn er ook nog andere activiteiten en gratis lunchconcerten.

Mahler Festival 2020, 8 t/m 17 mei in het Concertgebouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden