Plus

Klassieke antiheld valt op bij Finalistentour Leids Cabaret Festival

'Jeroen Clan', Kasper van der Laan en Farbod Moghaddam touren als finalisten van het Leids Cabaret Festival. Van der Laan steelt de show.

Kasper van der Laan won de publieksprijs op het Leids Cabaret Festival 2018. Beeld YouTube

Drie jongens die zich voordoen als Brabantse boeren, maar stiekem toch best slim de tijdgeest weten te vatten. Dat is 'Jeroens Clan', bestaande uit Bram Kroon, Matthias Tuns en Jip de Poorter.

Al gingen ze tijdens het Leids Cabaret Festival met lege handen naar huis, dit studentikoze trio zet een aangenaam halfuurtje neer. Met Kroon als ultieme vertegenwoordiger van 'Het Volk', dat zich niet gehoord voelt door de elite, behandelen ze grote tegenstellingen binnen de maatschappij.

Hoe lang mag de drukste zaterdag van het jaar nog zwart heten? Hoe lang kan Kroon zijn legendarische biefstukkenparty nog organiseren voor er iemand begint te zeuren over hoe slecht vlees is voor het klimaat?

Daarnaast zingen ze een fraai nummer over een oma die in de oorlog met iedere willige Duitser de koffer in dook, maar daar later een erg goede reden voor bleek te hebben. Hoewel de balans tussen jolig en serieus nog wel wat beter kan, is het samenspel fijn en het enthousiasme van deze jongens aanstekelijk.

Ongrijpbaar
Kasper van der Laan, die er met de publieksprijs vandoor ging, is duidelijk wat verder in zijn ontwikkeling. Hij speelt bij Comedytrain en heeft daar al goed aan zijn presentatie gewerkt. Het is een ongrijpbare jongen, die slim laveert tussen vrij traditionele stand-up, meer absurde ingevingen en korte fysieke intermezzo's.

Dat leidt tot een gevarieerd optreden, waarin het simpele gegeven dat hij geen melk meer heeft, wordt uitgebouwd tot een bizarre sketch in de supermarkt, waar hij plots opgesloten zit in een ronde koelcel.

Van der Laan is een klassieke antiheld, wiens gebrek aan assertiviteit voor geestige situaties zorgt, maar hij heeft ook erg originele gedachten. Zijn verhaal over het afvegen van je kont ('het laatste velletje is schoon, dus je gebruikt er altijd eentje te veel') is heel grappig, zijn bezoek aan de notenbar een tragikomische parel over misvormde communicatie.

Te weinig inhoud
Dan hebben we Farbod Moghaddam nog. De in Iran geboren comedian mag als laatste optreden, want hij won de juryprijs. Een onbegrijpelijke beslissing.

Zelfs voor een volledig opgewarmde zaal overtuigt Moghaddam geen moment. Het openingsverhaal over zijn vlucht uit Iran, als kind, is veel te kort en schetsmatig om enige emotionele impact te hebben.

Vervolgens probeert Moghaddam een beeld van Nederland te schetsen. Geinig land, vier sterren op Tripadvisor. Hij roept wat obligate dingen over discriminatie, maar ook dat hij er zelf nauwelijks last van heeft. Moghaddam is namelijk schattig en dan glip je overal doorheen.

Slap verhaal en Moghaddam is ook gewoon een matige stand-upper. Hij staat op het podium zoals Justin Kluivert op het voetbalveld: met de air van een gearriveerde vedette, terwijl er nog zo vreselijk veel te leren valt.

Qua timing gaat hij meermaals de mist in en het is zoeken naar een echt goeie grap. Moghaddam is waarschijnlijk een prima dagvoorzitter of presentator; voor het cabaretpodium heeft hij nu nog te weinig inhoud.

Finalistentour Leids Cabaret Festival 2018

Gezien 9/5, De Meervaart
Te zien 16, 17, 18, 19/5, Theater Bellevue

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden