Review

Klassiek: Willem Jeths - Yellow darkness ****

Op de dubbelcd Yellow darkness staan zeven stukken van de Amsterdamse componist Willem Jeths, die momenteel extra in de belangstelling staat vanwege de opera Hôtel de Pékin die hij samen met librettist Friso Haverkamp smeedde. Die opera viel tegen, net als vrijwel alle andere opera's die ooit door Nederlandse componisten zijn geschreven trouwens. We noteren het met tegenzin, maar de waarheid moet gezegd worden.

Waar het fout gaat, blijft een fascinerende vraag, want uit de zeven instrumentale stukken op Yellow darkness treedt Willem Jeths op de voorgrond als een uiterst begaafde tonensmid, die binnen de kaders van een atonaal, expressionistisch en vooral op kleur en contrast (bij alle denkbare muzikale parameters) gericht idioom van de eerste tot en met de laatste seconde weet te boeien.

Het klarinetconcert, de orkestwerken Seanchai, Ombre cinesi en Throb, het concert voor bandoneon en orkest, het celloconcert en niet te vergeten Meme voor twee altviolen en ensemble zijn zonder uitzondering schitterend. Dramatisch ook!
Waarom gaat het met die opera dan toch mis? Omdat er gezongen moet worden? Omdat het libretto niet deugt? Aan het instrumentale aandeel ligt het in elk geval niet, zoveel maakt Yellow darkness wel duidelijk. (Northwest Classics)
(ERIK VOERMANS)

www.willemjeths.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden