Review

Klassiek: Peter Adriaansz - Waves *****

Geruststellende, moedgevende gedachte: ook in deze populistische tijden zijn ze er nog, componisten die compromisloos de noten schrijven die ze van zichzelf moeten schrijven. Componeren uit innerlijke noodzaak, de bezigheid van de ware Jacob.

Peter Adriaansz (1966) is er zo één. Zijn muziek staat in Nederland volledig op zichzelf. Geestverwanten in de muziek (James Tenney, misschien Morton Feldman) en in de beeldende kunst (Mark Rothko, Jackson Pollock) zijn eerder te vinden in Amerika, het land waar zijn wieg stond.

Ensemble Klang heeft een cd met werken van Adriaansz opgenomen die liefhebbers van langzaam bewegende kleurvlakkenmuziek onmiddellijk moeten aanschaffen. In dit genre zijn dit schitterende stukken. De grote troef van Adriaansz is de laatste jaren het gebruik van de Ebow, een apparaatje waarmee snaren in trilling kunnen worden gebracht door elektromagnetische velden. De Ebow wordt in de betere popmuziek soms gebruikt door gitaristen, maar Adriaansz bespeelt het binnenwerk van een piano ermee. Met betoverende boventoonrijke eindeloos lange tonen als resultaat.

Zeven van de acht stukken op de cd heten Wave (gevolgd door een nummer) en ze bestaan uit combinaties van zeer lange lijnen, die samen steeds veranderende veelkleurige weefsels opleveren. Als luisteraar word je gaandeweg steeds dieper in de klank gezogen, waarbij zich eindeloos gedetailleerde werelden ontvouwen waarvan je het bestaan niet vermoedde. (ERIK VOERMANS)
(Ensemble Klang)

myspace.com/adriaansz

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden