Klassiek: Freiburger Barockorchester - W.A. Mozart - Symfonie 39, 40 ****

De lof van dirigent René Jacobs is in deze kolommen al vele malen bezongen. Afgaande op de kwaliteit van zijn nieuwe opnamen van Mozarts symfonieën nr. 39 en 40 is er geen enkele reden daarmee op te houden.

Eerder nam Jacobs met het Freiburger Barockorchester de symfonieën 38 en 41 op, die zonder voorbehoud tot de hoogtepunten in de Mozartdiscografie mogen worden gerekend.

Ook de andere twee van Mozarts laatste kwartet orkestwerken, die tot het beste horen dat hij ooit heeft geschreven, zijn weer voltreffers.

Andermaal slaagt Jacobs erin de noten een nieuwe, ongekend heldere aanschijn te geven, om te beginnen door frisse tempi te kiezen zonder dat de noten aan dramatische impact inboeten.

Achter die montere tempi gaat een weelde aan details schuil. Werkelijk geen frase wordt ondoordacht gespeeld. Zelfs het toch wel zeer platgespeelde en stompgeluisterde openingsthema van de Veertigste krijgt een nieuwe scherpte door een prachtig minicrescendo binnen de frases, waardoor je toch weer even de oren spitst. En ook het Andante is een mirakel van verfijning, met fraai glinsterende non-vibrato spelende strijkers. En omdat Jacobs alle herhalingen speelt, krijgt het met een tijdsduur van ruim vijftien minuten een himmlische Länge. (ERIK VOERMANS) (Harm. Mundi)

www.barockorchester.de

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden