Plus

'Kijkers hebben mijn brutaliteit gemist'

Het nieuwe jaar brengt de terugkeer van Albert Verlinde (57) als jager op nieuwtjes over het privéleven van de sterren. Nu bij SBS6. 'BN'ers moeten zich weer schrap zetten als ik bel.'

Albert Verlinde over RTL, zijn oude werkgever: 'Mensen die de hele avond alles mooi vinden van elkaar, zijn niet leuk om naar te kijken.' Beeld Daniel Cohen

Zijn hinnikende lach rolt als vanouds door de ruimte. Albert Verlinde (57) is vrolijk. Hij ontvangt in zijn werkkamer bij musicalproducent Stage. Hij zal er vanaf 7 januari minder vaak achter zijn moderne bureau schuiven. Anderhalf jaar na zijn laatste tv-klus, de presentatie van middagmagazine RTL Live, maakt hij zijn comeback op de dagelijkse televisie. 6 Inside lijkt in vrijwel elk opzicht op het programma dat hij tweeëneenhalf jaar geleden na 15 jaar verliet: RTL Boulevard.

Waarom wilde u weer terug op televisie?
"Het afscheid van Boulevard kwam voor mij ­eigenlijk te laat. Ik ben er net te lang doorgegaan. En tja, als je over je baan denkt: ik had een jaar geleden al weg moeten zijn, wordt het er natuurlijk niet gezelliger op. Je wordt prikkelbaar, vindt weinig meer leuk. Dat is voor de mensen met wie je werkt ook vervelend. Het was gewoon niet leuk meer."

"Ik heb daarna nog een jaartje RTL Live gedaan, maar dat beschouw ik nu als afkickperiode, want ik was echt verslaafd aan tv-maken. RTL Live was een leuk programma, maar ik had het voor mezelf niet moeten doen."

Waarom niet?
"Ik had afstand moeten nemen van televisie, tijd voor mezelf nemen. Dat kwam nu later. Ik zei steeds, als het me werd gevraagd: ik mis de tv niet, hoor. En dat meende ik. Alle verzoeken voor een terugkeer wimpelde ik af. Vaste gast bij RTL Late Night bijvoorbeeld."

"Ik hield die houding vast tot John de Mol vijf maanden geleden belde: 'Wil je terugkomen?' Toen dacht ik voor het eerst: ja, dat wil ik. Zeker toen ik hoorde dat John aan Jan Versteegh dacht als presentator. Dat leek me, al kende ik hem nog niet, meteen een goede match."

Hoe gaat 6 Inside zich onderscheiden?
"Laat ik nou niet roepen dat we in Nederland nog nooit zo'n formule hebben gezien. We hopen vooral dat onze combinatie van sfeer en meningen uniek is. Dat er gelachen wordt, dat er emoties zijn en dat mensen niet bang zijn een prikkelende mening te geven."

"Bij ons geen zogenaamde deskundigen, die hun kennis van Wikipedia hebben, maar echte insiders die rondlopen in de wereld waarover ze vertellen."

Dat doet vermoeden dat het privéleven van de sterren weer nieuws wordt?
"Inderdaad. Weet je wat gek is? Laatst gaf ik een gastcollege aan journalistiekstudenten. Ze ­hadden allemaal vragen over die handvol aan Boulevard-onderwerpen, waarover al zoveel is gezegd. Blijkbaar is het beeld achtergebleven dat we met een camera in een kliko postten."

"Het enige wat in die richting is gekomen, was het ­tonen van beelden uit een parkeergarage (de kus van Wesley Sneijder en Yolanthe Cabau van Kasbergen, die toen nog een relatie had met Jan Smit, red.)."

"Verder hebben we allerlei thema's behandeld, van liefde tot dood, maar altijd in contact met de BN'er. Niets om je voor te schamen. De kijker wil toch even weten waarom die relatie van die bekende acteur is gestrand. Wat ik wel tegen John de Mol heb gezegd: ik ben bijna 58, verwacht niet dat ik nog rellen ga trappen."

U bedoelt dat ik als ster nu veilig in de parkeergarage mijn minnaar kan zoenen?
"Nou, nee. Als je bekend bent, loopt je nu eenmaal meer risico dat er iets naar buiten komt dat je geheim had willen houden. Zo werkt het. Ik heb zelf ook het een en ander meegemaakt op dat vlak." (Verlindes toenmalige echtgenoot Onno Hoes werd gefilmd terwijl hij een ander zoende.)

"Zeker in deze tijden, met mobiele tele­foontjes die alles kunnen filmen, denk ik dat BN'ers beter uitkijken. Ze zijn zich ervan ­bewust constant te worden gezien."

Is dat een prettige ontwikkeling?
"Nou, voor het programma heb je natuurlijk ­liever dat ze even niet opletten en dat er iets spannends gebeurt. Maar als ik een goed verhaal heb, bel ik de persoon in kwestie altijd om het te checken. Johan Derksen doet dat niet anders, alleen kleeft aan mij een ander imago."

Heeft u spijt van die parkeergarageaffaire?
"Over de keuze om het uit te zenden, kun je van alles zeggen, maar wat ik achteraf heel gek vind, is dat niemand van de betrokkenen - en we hebben ze allemaal gebeld - heeft gezegd: ik wil niet dat het wordt uitgezonden."

Daar had u toch geen gehoor aan gegeven?
"Ze hadden ook kunnen zeggen: we gaan naar de rechter als je het uitzendt. Dat heb ik wel ­gedaan toen BNN mij thuis afluisterde (de ­omroep gaf Verlinde in 2009 een prijs waarin afluisterapparatuur was verstopt, red.). En die zaak heb ik gewonnen."

CV
Albertus Casparus Maria (Albert) Verlinde

Geboren: 25 april 1961 in Den Bosch
Loopbaan: Begint in 1984 als theatermaker en maakt enkele cabaretvoorstellingen. Stapt in 1989 over naar de televisie. Eerst achter de schermen, maar vanaf 1992 als presentator van Showtime. Stapt in 2001 van SBS over naar RTL4 en wordt entertainment­deskundige bij RTL Boulevard. Zet theaterproductiebedrijf V&V Entertainment op, dat later fuseert met Stage van Joop van den Ende. In 2014 wordt hij directeur. In augustus 2016 stopt hij met Boulevard.
Privé: gescheiden van politicus/burgemeester Onno Hoes.

Ze vonden het misschien niet zo erg dat de beelden op televisie kwamen, bedoelt u?
"Ik heb dat later wel gedacht, ja. Het is toch raar dat van die drie mensen, die allerlei belangen hebben, niemand zei: no way."

Als ik u zo beluister, vraag ik me af: wat wordt er dan precies minder rellerig?
"Ik ben nu gewoon meer dan een paar rellen, dat wil ik ermee zeggen. En ik begrijp beter wat het los kan maken als je iets vervelends over ­iemand zegt. Daar ga ik wat minder naïef mee om dan vroeger."

Is 6 Inside inhoudelijk eigenlijk Boulevard van acht à tien jaar geleden?
"We gaan wel terug naar die sfeer, maar het spannende aan dit programma moet wel zijn dat er elke minuut iets onverwachts kan gebeuren. Vooral niet vier mensen op een rijtje die netjes hun onderwerpje bespreken."

U heeft het over het huidige RTL Boulevard?
"Het is gevaarlijk daarover iets te zeggen. Ik heb zo veel aan dat programma te danken. Ik gaf een keer voorzichtig commentaar. In de studio reageerde Peter R. de Vries: 'Albert Verlinde. Die werkte hier ooit, geloof ik.' Kinderachtig, je moet wel een beetje tegen kritiek kunnen."

U zei in JFK: 'Mijn kritisch vermogen zorgde er wel voor dat het programma meer inhoud had.'
"Ja. En dat is ook zo. Ik meldde laatst op de radio dat de comedy Kees & Co terugkomt bij RTL. Binnen een uur had ik drie boze mensen aan de lijn. Hoe ik het in m'n hoofd haalde om alle pr-campagnes te doorkruisen? Toen dacht ik: dit is precies waar het om gaat."

"Alles gaat daar nu keurig volgens de regels. Ik ga daar, ook bij SBS, tegenin. Ik maak geen deal om in ruil voor een nieuwtje te mogen roepen hoe prachtig dat ene programma wel niet wordt. Dat is saai. Dan heb ik liever heibel met de programmadirecteur."

Uw laatste programmadirecteur bij RTL, ­Erland Galjaard, wilde Boulevard positiever maken. De kijker wilde geen privéperikelen van de sterren meer, vond hij. Dat zag hij verkeerd?
"Dat durf ik wel te zeggen, ja. En dat geldt niet alleen voor Boulevard, maar voor de hele zender: de angel is eruit gehaald. Mensen die de hele avond alles mooi vinden van elkaar, zijn niet leuk om naar te kijken."

U concurreert direct met uw oude show.
"We overlappen maar tien minuten, hè. De kijkcijfers zijn nog steeds hartstikke goed. Alleen het 'ertoe doen' is minder geworden. Maar goed, ze zullen vast een tandje bijschakelen nu wij beginnen. Misschien gaan wij straks wel hartstikke nat."

U heeft er vast vertrouwen in dat u ze kunt ­hebben.
"Anders was ik er niet gaan zitten, inderdaad. Ik denk oprecht dat het onvoorspelbare, het brutale, het antwoord is op het uitgestelde kijken, op Netflix. Een programma waarvan je denkt: ik moet het nú even bekijken."

Was u eigenlijk bij Boulevard gebleven als Galjaard die veranderingen niet had afgekondigd?
Stilte. Dan: "Ik denk het wel, ja."

En hij heeft ongelijk gekregen, vindt u. Wrang?
"Het heeft niet zo veel zin uit te vechten wie er nou gelijk had. Hij dacht echt iets goeds te doen voor het programma. Het enige wat ik echt niet prettig vond, was dat Erland het nodig vond om in het openbaar het programma en een van zijn belangrijkste gezichten af te vallen. Toen dacht ik: waarom zou ik nog m'n nek uitsteken als het bedrijf niet trots op me is?"

Hij heeft u gekwetst.
"Ja, eigenlijk wel."

Geeft dit uw brandstof voor de nieuwe start?
"Jazeker. Dat werkt mee. Ik ben weer geladen, was zelfs zenuwachtig voor de proefopnames."

Weet u nog steeds dat ster X in scheiding ligt en dat sterren Y en Z ruzie hebben?
"Het bijzondere is: vanaf het moment dat ik aankondigde weer te beginnen, kwamen die verhalen bijna als vanzelf weer naar me toe. ­Artiesten vertellen ze gewoon."

Op uw leeftijd zou u ook kunnen denken: het ­interesseert me niet meer zo of een soap­actrice van in de 20 haar verkering verbreekt.
"Dat mag dus nooit gebeuren. Je moet je druk blijven maken om dat soort dingen. Dat gevoel komt ook uit mezelf, ja. En voor een vrouw van die leeftijd is zo'n gebeurtenis het belangrijkste in haar leven. Daar moet je recht aan doen. En daarbij: misschien is die actrice wel de nieuwe Monique van de Ven."

Gaat u, zoals critici u vroeger altijd aanwreven, uw eigen musicals weer pluggen?
"Daar maken Jan en ik nu al grappen over. Maar nu zeg ik toch even iets kritisch over Boulevard. Natuurlijk heb ik vroeger mijn eigen producties besproken en ga ik dat straks weer doen, maar ik heb nooit de waarheid verdraaid om de kaartverkoop op te krikken. Toen Soof de Musical, waarin RTL investeerde, heel slechte recensies kreeg, bracht Boulevard een item over 'jubel­recensies'. Nou, zo diep ben ik nooit gezonken."

Bent u voorbereid op de strenge critici van ­tegenwoordig? Twan Huys lag al na één uit­zending onder vuur.
"Ja, maar bij hem zag je ook al van een kilometer afstand aankomen dat dat niet zou werken. Hij is gewoon geen RTL-man. Maar kritiek is welkom, hoor. Ik hoop dat iedereen kijkt. Wie weet, concludeer ik over twee maanden dat ik het niet meer kan. Maar volgens mij hebben mensen mijn brutaliteit wel gemist."

Heeft u de televisie ook gemist?
"Het laatste half jaar, ja. Ook omdat ik op de bank voor de tv soms denk: dit kan toch niet? Wie zegt hier wat van? Neem NPO 1. Uit welk highbrow-Bellevuecircuitje komen die Margriet van der Linden en Sanne Wallis de Vries ineens? Blijkbaar kijkt omroepbaas Frans Klein niet veel verder dan de grachtengordel voor
zijn primetimeprogrammering." Een schalkse blik: "Nou, het is toch heerlijk om dat weer te roepen?"

U heeft weer zin om op tenen te trappen?
"Ze mogen wel weer even wakker worden in Hilversum, ja. Irene Moors zei laatst tegen me: 'Als we vroeger jouw nummer op onze telefoon zagen, zetten we ons schrap: die weet iets. Dat is er nu niet meer.' Nou, vanaf volgende week dus weer wel."

6 Inside. Vanaf maandag 7 januari, elke werkdag om 18 uur, SBS6.

Beeld Daniel Cohen

Opgebiecht
Leermeester "Henk van der Meijden. Zijn les: Hou je aan je afspraken, dan hou je het het langste vol."
De beste in uw vak "Linda de Mol. Zoals ze Miljoenenjacht iedere keer presenteert alsof ze het voor het eerst doet. Geniaal."
De slechtste in uw vak "Robert Jensen. Zelf veel kritiek hebben, maar niet kunnen incasseren. Dat is zwak."
Beste advies ooit gekregen "Van mijn ouders, toen ik afstudeerde aan de Kleinkunstacademie: Leef het leven ook als je succes mocht hebben."
Slechtste advies ooit gekregen "SBS-directeur Bart in't Hout zei, toen ik naar RTL Boulevard ging: 'Niet doen. Binnen een jaar ben je niet meer op de buis en besta je niet meer.'"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden