PlusDansrecensie

Kiem is een intuïtieve reis van duister naar licht

Kiem is de nieuwe dansvoorstelling van Conny Janssen. Gedurende de voorstelling winnen vitaliteit en levenskracht het van uitzichtloosheid.

Kiem, een opeenvolging van groepswerk, duetten en solo’s.Beeld andreas terlaak

Conny Janssen kreeg vorig jaar de handen op elkaar voor Broos, een dansvoorstelling over de kwetsbaarheid van het leven. Daarbij laveerde ze tussen de vroegste levensfase van de mens (waarin het lichaam nog veel moet leren) en de ouderdom (waarin de lichamelijke vermogens aftakelen).

In haar nieuwe productie, Kiem, kiest de Rotterdamse choreografe een tegengestelde richting, door in te zoomen op vitaliteit en levenskracht. Wie denkt dat dat een voorstelling oplevert vol jolijt, komt bedrogen uit.

Kiem begint tamelijk somber. Op een met grauwe snippers bedekte vloer liggen en staan negen dansers opeengepakt. Zichtbaar snakkend naar iets. Adem? Vrijheid? Het leven zelf? Hoe gretig deze individuen ook proberen te ontsnappen aan groepsdwang en de vereisten van het moderne leven, hun kans op succes lijkt gering. Tenminste: als je luistert naar de onheilszwangere soundscape van multi-instrumentalisten Budy Mokoginta en Mark Schilders. Ook al niet optimistisch stemmend is het decor van Thomas Rupert, die de groep in een desolaat betonlandschap plaatst.

Langzaam maar zeker wint de levenskracht – in de kiem vanaf het begin aanwezig in deze individuen – het van de uitzichtloosheid. Je zou het voorspelbaar kunnen noemen dat we (in dans, muziek én toneelbeeld) een ontwikkeling zien van vast zitten naar vrij zijn, van moedeloosheid naar hoop, van stedelijke beklemming naar een fraai slottafereel vol landelijke weidsheid.

Maar Janssen en haar uitmuntende dansers werken het spannend uit, in een organische opeenvolging van groepswerk, duetten en solo’s. Waar in Broos de tegenstellingen – stokoud versus piepjong, krachtig versus krakkemikkig – elkaar naar mijn smaak iets te schematisch afwisselden, pakt Kiem de reis van duister naar licht een stuk intuïtiever op. Het resultaat is een voorstelling die de kijker wat minder snel bij de lurven pakt, maar als je eenmaal bent gegrepen, laat Kiem je niet meer los.

KIEM

Door Conny Janssen Danst
Gezien 24/1 Haarlem