Kees de Koning: 'Mensen moeten mijn goede smaak horen'

2016 was het jaar van de streaming en van de vlogs. Onderwerpen waar Kees de Koning (45) veel mee te maken heeft. De Top Notchbaas kan zich goed opwinden en heeft een stevige mening over de boze witte man en de elite. 'Geen enkele partij is mij links genoeg.'

Kees de Koning: 'Ik luister niet meer naar de radio, dat is een gelopen race' Beeld Cindy Baar

'Moslimhoer' werd Kees de Koning genoemd. Die weinig verheffende term kreeg de directeur van muzieklabel Top Notch naar zijn hoofd getwitterd, nadat hij 30 september in De Wereld Draait Door had gezeten. Moslimhoer, hij laat het woord nog even naklinken in zijn kantoor. Het is niet een woord dat je dagelijks hoort. "Ik moest er eigenlijk wel om lachen."

Toch was hij ook in shock over de sloot bagger die hij over zich heen kreeg. De Koning sprong tijdens het programma in de bres voor vlogger Ismail Ilgun, die met zijn 'hoodvlogs' het leven van hangjongeren in de Zaanse wijk Poelenburg in beeld brengt.

Hij deed er een halve dag over alle comments en tweets erover te lezen. Later had hij het er met Anouk over - zangeres en goede vriendin - die ook nogal eens opmerkingen uit het open riool ('Negerhoer') in haar gezicht krijgt geslingerd als ze zich uitspreekt tegen Zwarte Piet.

"Het is nu al zover dat als Sylvana Simons iets zegt, Anouk ook negatieve Facebookcomments krijgt." Hij vindt het eng en treurig dat mensen zo veel haat in zich hebben. "Al dat gescheld op sociale media polariseert erg. Het wordt grimmiger."

In shock en woedend was De Koning over de treitervloghype. "Ismail werd bij Jeroen Pauw, maar ook bij DWDD, gezien als groep. Dat doen we blijkbaar omdat we sinds mensenheugenis in programma's als Opsporing verzocht, maar ook op AT5 en in het NOS Journaal, criminelen een etnische duiding geven. Iedereen zag alleen maar een hangjongere, een crimineel, dreiging."

De Koning maakt zich nog kwaad over het feit dat zelfs de premier zich over Ilgun uitsprak - Rutte noemde de jongens in Zaandam 'tuig van de richel'. Dat Ilgun filmde toen een man van zijn fiets werd getrokken en dat hij het Zaanse raadslid Juliëtte Rot bedreigde, noemt De Koning in vergelijking tot de nationale ophef een jeugdzonde.

"Hij is 19 en heeft zijn excuses aangeboden. Maar hij werd behandeld als een crimineel."

De Koning, fan van Ilguns vlogs, belde hem op om hem bij te staan. Nu staat de jongen onder contract bij Top Notch, De Konings platenlabel. "Hij was vogelvrij. Ik wilde hem een rol geven, als vlogger of journalist."

Oude socialist
De Top Notchbaas kan zich goed opwinden. Hij heeft een stevige mening over de elite, Zwarte Piet, de onderbelichte zwarte bladzijden in de Nederlandse geschiedenis. En De Koning is zelfverzekerd en overtuigd van zijn smaak en visie.

Wat hem betreft was Zwarte Piet al lang afgeschaft, krijgt de Coentunnel een andere naam en is het Suikerfeest onderdeel van de Nederlandse feestdagen. De Koning noemt zichzelf progressief, zelfs een oude socialist. "Geen enkele partij is mij links genoeg."

Wie met hem praat, krijgt een Nederland voorgeschoteld waarin de spreekwoordelijke boze witte man heeft verloren. Hiphop, zijn eerste grote muziekliefde en het genre waarmee Top Notch groot is geworden, is altijd vanzelfsprekend multicultureel geweest. Het is ook een van de populairste muziekgenres in Nederland, al deden hitlijsten en de vertegenwoordiging van de muziek op de radio en televisie anders vermoeden.

Dit jaar is daarin nogal revolutionair geweest, zegt De Koning. Voor het eerst telt de streaming (via Spotify, Deezer of Apple) van muziek mee in de hitlijsten. Daardoor is nu pas zichtbaar dat een derde van de charts uit hiphop bestaat. "Het is het bewijs van iets wat ik al lang weet en voel."

Jongeren luisterden tot voor kort vooral via YouTube naar hiphop, waardoor daar niets van te zien was ­in de toplijsten. Dit jaar stond het album Hard Work Pays ­Off 2 van Broederliefde, een hiphopgroep uit Rotterdam die bij Top Notch zit, veertien weken op nummer 1 in de album top 100. Ze verbraken daarmee het record van Frans Bauer. "Toch worden ze nog steeds gezien als niche, als een freak accident."

Hij wil maar zeggen: Nederland is al lang veranderd. Mensen met een migrantenachtergrond zijn in grote steden geen minderheid meer, jongerencultuur bestaat uit hiphop - dat is echt geen niche. Maar via de omroepen zie je dat niet. "Niet dat het me uitmaakt, het zij zo. Ik luister niet meer naar de radio. Dat is een gelopen race."

Zo is het niet gek dat De Koning een ander beeld van Nederland heeft dan Wilders of de mainstream media. De angst voor vluchtelingen, voor verandering, kent hij niet. En hij voelt zich Amsterdammer, eerder dan Nederlander. Net als veel jongeren in de stad.

Waarom voelt u zich eerder Amsterdammer dan Nederlander?
"Het woord is een beetje besmet geraakt. Ik wil het Nederlanderschap terugveroveren, het moet iets zijn waar we juist trots op zijn. Nederlander zijn moet niet gaan over hoe we omgaan met de Zwarte Pietdiscusssie, wel over veertien weken Broederliefde op nummer 1."

"Er is een gek chauvinisme aan de gang, in Europa en het krankzinnigste in Amerika. Als de PVV het over Nederlandse cultuur heeft, wat is dat dan? Stamppot en draadjesvlees? Daar zit foelie in, uit Indonesië, dat groeit hier niet, hoor. Muziek uit de Jordaan? Heel Nederlands, maar wel met veel invloed van de Portugese fado en jiddische muziek. Typisch Nederlands bestaat gewoon niet."

Kunt u zich voorstellen dat er mensen zijn die het gevoel hebben dat Nederland Nederland niet meer is?
"Nee, wat is er niet meer Nederlands dan? Dat krampachtige gedoe de hele tijd. De grap is dat het groeipijnen zijn. Dit is wat er de afgelopen jaren is gebeurd in de muziekindustrie: er kwam internet, er kwam Napster, waarbij muziek gratis werd gedownload in plaats van verkocht. De industrie werd boos, twaalf jaar lang. En nu, eindelijk, is er een oplossing: streaming. Je kunt niet strijden tegen die verandering."

"Voor de samenleving is dat hetzelfde. De samenstelling van de bevolking is veranderd. En sommige mensen hebben daar op een of andere manier moeite mee. Dat vijandige en boze gaat over de angst voor mensen met een andere kleur. En daar zit ook racisme in. Maar zodra je dat zegt, reageren mensen heel heftig. Terwijl het niet moet gaan over wat je fout hebt gedaan, maar over hoe we het beter gaan doen met elkaar."

Loopt u niet enorm voor de troepen uit?
"Welke troepen? De anderen lopen gewoon achter! We hebben dit jaar bij Top Notch het boek Roofstaat van Ewald Vanvugt heruitgegeven: over de zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis, zoals de slavernij en onderdrukking in de voormalige koloniën. Met dat boek hebben we twee jaar moeten leuren, nu worden er zelfs lespakketten van gemaakt. Daar was het me om te doen. De manier waarop we over onze geschiedenis leren, vormt ons empathisch vermogen."

"Ik ben extreem gevoelig voor antisemitisme, omdat ik daar op school uitgebreid les over heb gehad. Ik heb ­De Aanslag gelezen, Oorlogswinter, het dagboek van Anne Frank. Ik weet dat we op 4 mei twee minuten stil zijn. Ik wil dat mijn kinderen op dezelfde manier worden onderwezen over wat mensen uit West-Afrika en Indonesië is aangedaan. Ook om ze te laten snappen in welke samenstelling we hier in Nederland zitten."

Kees de Koning: 'Typisch Nederlands bestaat gewoon niet' Beeld Cindy Baar

U heeft nogal wat zendingsdrang, schuwt het maatschappelijke debat niet, komt vaak op voor de underdog. Waarom doet u dat?
"Ik zie dat niet zo. De underdog: ik moet dan denken aan Roemeense zwerfhonden helpen. Het gaat gewoon over onrecht. Het gaat over iets wat niet klopt. In de muziek ga ik ook niet voor de onbekende muziek die een steuntje in de rug nodig heeft. Ik ben ervan overtuigd dat ik een goede smaak heb en vind dat andere mensen dat ook moeten horen."

Heeft u die strijdlust van huis uit meegekregen?
"Ik was al vroeg politiek geïnteresseerd. Mijn moeder is ook progressief ingesteld. Op latere leeftijd kwam ik ­erachter dat mijn opa, naar wie ik ben vernoemd, was ­betrokken bij Vrij Nederland in de oorlog. Na de oorlog heeft hij met de toenmalige hoofdredacteur van VN, Henk van Randwijk, in Indonesië een uitgeverij opgezet: Djambatan, wat De Brug betekent. Zij spraken zich fel uit tegen de bezetting van Indonesië. Ze stonden daar nogal alleen in. Die betrokkenheid zit blijkbaar in de genen."

Ondanks de harde toon in het debat blijft u optimistisch.
"Er zijn veranderingen aan de gang. Diezelfde elite waar iemand als Geert Wilders over valt, stoort mij ook. Die machtsconcentraties in plekken in de media en politiek moeten worden opengebroken. En dat kan; ik heb het gezien in de muziek. De macht van een handvol mensen bij omroepen of platenlabels is verplaatst naar artiesten; die kunnen nu maken, produceren en presenteren."

"Het is nu veel opener, een verandering die niet te stoppen is. Mensen kunnen wel gek gaan doen en bedreigingen op Facebook blijven plaatsen. Je kunt wel Zwarte Piet­demonstraties verstoren of heel hard je hakken in het zand zetten, maar dingen zullen veranderen. Dat is de evolutietheorie van Darwin."

Kees de Koning

Amsterdam, 14 mei 1971

Als 14-jarige schreef hij artikelen op de jeugdpagina van Trouw. Later was hij ­sidekick van Hans Dulfer bij radioprogramma Midnight Hour. In de jaren negentig werkte hij als journalist, radiomaker en organisator van hiphopfeesten.

Platenlabel Top Notch begon hij in 1995. Het werd groot met hiphopartiesten als Extince, Raymzter en Postmen. Inmiddels geeft het ook andere muziek uit, onder meer Surinaamse en Jordanese klassiekers en singer-songwriters als Lucky ­Fonz III. Sinds kort heeft het label vloggers als Ilgun onder zijn hoede. De Koning is al tien jaar manager van zangeres Anouk.

De Koning woont in Amsterdam. Hij heeft drie kinderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden