PlusGallery Viewer

Katja Weitering: ‘Direct van een kunstenaar kopen is persoonlijker’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? De keuze van Katja Weitering (44), hoofd presentaties van Museum Catharijneconvent. ‘Het liefste ging ik terug naar het Amsterdam van de jaren vijftig voor een galerierondje.’

Katja Weitering, hoofd presentaties bij Catharijneconvent, opereert solistisch als het om verzamelen gaat.

Wat betekent kunst voor u?

“Kunst voegt bezieling aan het leven toe. In de hectiek van alledag fungeren kunstwerken in je directe leefomgeving als een andere dimensie. Ze vragen aandacht en tijd. Maken aan het lachen, stemmen tot reflectie. Een soort onvoorwaardelijke vriendschap.”

Heeft u kunst van huis uit meegekregen?

“Mijn vader is een liefhebber en nam mij als jong kind al mee naar musea, met name moderne en hedendaagse kunst. Ik weet nog steeds hoe het voelde (en rook!) om voor de eerste keer in The Beanery van Edward Kienholz in het Stede­lijk Museum te staan.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Naast Het Parool lees ik Metropolis M en volg ik een aantal online kunstmedia, waaronder Hyperallergic en Hard//hoofd.”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“Kunstmusea zijn een grote liefde van mij, in ­alle soorten en maten. Een museum biedt de mogelijkheid om kunstwerken in relatie tot ­elkaar te zien, om de verhalende kracht van werk te ontdekken. Dat is iets wat online media niet of in veel mindere mate doen: het leggen van verbanden en relaties in één oogopslag.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Een tot drie keer per jaar, afhankelijk van het beschikbare budget. Ik heb geen specifieke voorkeur voor uniek werk.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Dat wisselt. Ik koop bij voorkeur via een galerie, dan ondersteun je zowel de kunstenaar als de kunstexpert. Graag zou ik vaker direct van een kunstenaar kopen. Dat is persoonlijker. Ik heb eenmaal een werk van Pipilotti Rist via een veiling gekocht. Dat voelde als een afstandelijke transactie.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Ik ben bang dat ik redelijk solistisch opereer als het op verzamelen aankomt. Dat zit wel een beetje in mijn aard. Gelukkig zitten mijn man en ik op dezelfde lijn wat betreft smaak en voorkeuren. Hij vindt het leuk dat ik verzamel en heeft onlangs zelf op Art Rotterdam ook werk gekocht van Charlotte Dumas.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Het liefste zou ik terug in de tijd gaan om in het Amsterdam van de jaren vijftig een galerierondje te maken langs legendarische en destijds superexperimentele plekken als Galerie le Canard, Espace en De Bijenkorf, waar Martin Visser de weg vooruit wees met kunst van toen nog volstrekt onbekende kunstenaars als Karel Appel en Constant Nieuwenhuijs. Op afstand had ik grote bewondering voor de helaas onlangs overleden galeriehoudster Antoinette Reuten.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Kerry James Marshall, en dan bij voorkeur een specifiek schilderij dat al in een Nederlandse particuliere collectie zit, van een zwarte Adam en Eva die uit het paradijs verdreven worden. Subliem geschilderd, en alleszeggend in een enkel beeld.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Marc Bijl werkt met bestaande symbolen die gepaard gaan met macht, uitsluiting, hiërarchie of subculturen en geeft die symbolen vervolgens een andere betekenis door ze te bewerken.”

Marc Bijl, Dystopian Love II (2016), Upstream Gallery.Beeld GALLERY VIEWER

“Jennifer Tee intrigeert me mateloos. Ik houd van haar zorgvuldige esthetiek en de wijze waarop ze materialen en symbolische betekenissen combineert. Ik vind de Franse kunstenares Pauline Curnier Jardin helemaal te gek. Ze heeft een volstrekt eigen universum ontwikkeld, met onder andere referenties naar religie, wat mij in het bijzonder interesseert.”

Jennifer Tee, Tampan Womb of Time (2016), Galerie Fons Welters. Beeld GALLERY VIEWER
Pauline Curnier Jardin, And Now, Give Me My Money (2018), Ellen de Bruijne Projects.Beeld GALLERY VIEWER

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden